Apr 8, 2009

Kejatuhan Uthmaniyyah. (Bahagian 4)

Beliau memandang serius terhadap kebangkitan Islam sebagaimana dalam perutusan beliau kepada ketua setiausahanya dalam tahun 1892,’ Hanya terdapat satu cara sahaja untuk memerangi mereka (mubaligh yang ditaja oleh penganut kristian) iaitu dengan menambah bilangan penduduk umat Islam dan menyebarkan keimanan kepada aqidah yang paling suci (Islam).’ Di bawah pemerintahannya, Istanbul menjadi semakin termasyhur sebagai ibukota umat Islam dan menarik perhatian pelarian-pelarian umat Islam yang melarikan diri dari penjajahan Rusia dan Britain.

Umat Islam di bawah naungan Khalifah menerbitkan akhbar-akhbar, mendapat pembiayaan dan pembelaan dari Khilafah dan melancarkan jihad terhadap kuffar. Selepas tahun 1876, ramai pendakwah, para ulamak dan pelajar-pelajar Islam datang ke Istanbul. Di bawah ar-Raya (bendera) Islam, mereka dihantar sehingga ke tempat-tempat yang jauh seperti Zanzibar, Siberia dan kepulauan Jawa.

Masjid-masjid juga dibina seperti Masjid Hamidiyah yang dibina dalam tahun 1886 di bawah bukit Istana Yildiz. Ia dibina oleh Sarkis Bey Balian dengan memakai senibina Uthmaniyah dan juga mempunyai beberapa persamaan dengan Alhambra di Sepanyol. Dindingnya dicat dengan kombinasi corak-corak ‘arabesque’ warna merah, biru dan keemasan serta dipasang dengan seni khat. ‘Lectern’ masjid itu diukir sendiri oleh Sultan Abdul Hamid. (h. 320, Constantinople)

Khilafah Uthmaniyah juga menjalin hubungan dengan Jepun pada akhir abad ke19. Khilafah menghantar kapal perang ‘Ertugrul’ ke Jepun untuk menjalin hubungan rapat. Ketika dalam perjalanan pulang ke Istanbul, kapal itu dilanda taufan. Daripada 656 orang di atas kapal itu, hanya 69 orang terselamat. Mereka diselamatkan oleh penduduk-penduduk Jepun yang bertungkus lumus menyelamatkan mereka di tengah malam. 2 orang wartawan sukarela Jepun, Torajiro Yamada (1866-1957) dan Osofora Noda telah berkunjung ke Istanbul dalam tahun 1892 untuk menyerahkan sumbangan derma yang telah dikumpulkan dalam kempen-kempen seluruh Jepun untuk keluarga mangsa-mangsa malapetaka itu. Sultan abdul Hameed meminta kedua-dua orang wartawan itu untuk tinggal selama 2 tahun di Istanbul untuk mengajar bahasa Jepun kepada beberapa orang pegawai tentera Khilafah. Dalam tempoh itu mereka telah menganut Islam dan dikatakan mereka adalah orang Jepun yang pertama memeluk Islam. Dalam tahun 1902, seorang wakil Uthmaniyah, Mohammed Ali, datang ke Jepun dan berunding dengan pegawai-pegawai pemerintah Jepun untuk membina sebuah masjid di pelabuhan Yokohama untuk pedagang-pedagang Islam yang berjumlah 30 orang atau lebih yang menetap di Jepun. Malangnya, usaha itu tidak berhasil. (The Fountain, April-Jun 1997, Juzuk 2, No. 18, Turki)

Taring-taring Barat bertindakbalas dengan cepat. Dalam tahun 1873, Belanda menawan Sumatera, Indonesia. Britain menceroboh pulau Cyprus dalam tahun 1876 dengan cara membohongi Sultan Abdul Hamid iaitu dengan meminta kebenaran dari beliau untuk bertapak di pulau itu untuk menempatkan tenteranya untuk menghadapi Rusia dengan alasan Rusia bercadang untuk menyerang al-Dardaneel dan seterusnya menuju ke Mediterranean. Barat juga menggalakkan gabenor Tunisia di utara Afrika untuk memberontak terhadap Daulah Uthmaniah dalam tahun 1877 dan malangnya beliau telah mengikut hasutan itu dan seterusnya memberontak. Dalam tahun 1877 dan 1878, Rusia menyerang Khilafah dan pihak Serbia mengambil kesempatan menyebelahi Rusia.

Umat Islam di Chechnya bangkit menentang Rusia dalam tahun 1877 tetapi mereka dikalahkan. Seterusnya dalam tahun 1901, 700 keluarga dari Chechnya melarikan diri ke Khilafah kerana mengelakkan dari kezaliman Rusia. Dalam tahun 1878 juga, gabungan pasukan tentera Austria dan Hungary telah menakluk wilayah Bosnia-Herzegovina. Pada tahun 1881, Perancis menduduki Tunisia, pada tahun 1882, Britain pula menduduki Mesir dan menakluk Sudan dalam tahun 1898 setelah Kitchener memimpin Britain mengalahkan umat Islam di Omdurman.

Gabernor Jeneral Britain, Charles George Gordon, berjaya dibunuh oleh umat Islam ketika Britain menyerang Khartum, Sudan dalam tahun 1885. Kemudian Belanda menakluki Indonesia, Russia menakluki Asia Tengah dengan menawan Turkistan dalam tahun 1884 dan kemudian menjajah Qafqas (Daulah Islamiyah, Taqiyuddin Nabahani).Belanda menawan ibukota Aceh, Indoneisa di awal 1870an tetapi menghadapi penentangan yang hebat lagi berterusan.Belanda melancarkan serangan ke atas Aceh bertubi-tubi sejak tahun 1896 dan menundukkannya menjelang tahun 1902.

Britain juga mengembangkan penguasaannya ke atas India. Itali merampas Zayla di Somalia dalam tahun 1885. Dari tahun 1894-1896, Khilafah terpaksa memerangi kaum Armenia yang dihasut oleh negara-negara Barat untuk memberontak terhadap Khilafah. Dalam tahun 1896-1897 berlaku pemberontakan di Crete yang seterusnya mengakibatkan peperangan dengan Greece (Yunani). Britain (Inggris) membantu keluarga Ibnu Saud di bawah pimpinan Abdul Aziz yang bergabung dengan pengikut aliran Wahabi untuk merampas Riyadh dalam tahun 1902. Raja Ferdinand I mengisytiharkan Bulagaria keluar dari Khilafah dalam tahun 1908 dan seterusnya dalam tahun 1912, beliau menyertai Liga Balkan untuk menentang Khilafah. Barat kelihatannya mahu memusnahkan dunia Islam sama sekali.

Penyingkiran dan usaha memburukkan Abdul Hameed

Pada masa pemerintahan Sultan Abdul Hamid II, negara menghadapi ancaman internal (dalaman). Ia tampak pada munculnya gerakan-gerakan nasionalisme yang didalangi oleh barat khususnya gerakan Al-Ittihad Wa At-Turaqqi. Gerakan inilah yang disebut-sebut sebagai gerakan kemerdekaan di Turki. Di antara visi mereka adalah cita-cita utama mereka kononnya untuk menyelamatkan Khilafah Usmani.

Ketika musim bunga 1908, Britain melantik seorang duta ke Istanbul bernama Gerald Luther. Apabila dia sampai ke Istanbul, sekumpulan orang dari jawatankuasa “Ittihad Wa At-Turaqqi” telah menyambutnya dengan baik hinggakan mereka memisahkan kuda-kuda dari ‘chariot’nya dan menarik ‘chariot’ itu sendiri. Kesemuanya ini diberi inspirasi oleh jawatankuaa “Ittihad Wa At-Turaqqi” dan dari inisiatifnya sendiri. Kumpulan ini begitu kagum dengan idea-idea Barat hingga sampai ke peringkat di mana mereka tidak sedar bahawa idea-idea itu bertentangan dengan negara yang mereka tadbir. Disamping itu mereka tidak nampak akan percanggahan idea-idea Barat dengan Islam. Kejahilan dan kelemahan wawasan mereka menarik perhatian orang-orang Eropah hinggakan salah seorang diplomat yang bertugas di Istanbul pada ketika itu memberi gambaran tentang mereka, “Mereka selalu melakukan langkah kedua sebelum melakukan langkah pertama.” Aktivis-aktivis dalam kumpulan itu terburu-buru menyerahkan tampuk pemerintahan negara kepada mereka yang telah mendalami undang-undang dan pemikiran Barat dan golongan pro-Barat ini akhirnya menguasai parti ‘Turki Muda’ itu. Apabila mereka sedar bahawa penguasaan ke atas tentera akan seterusnya membawa kepada penguasaan sepenuhnya (ke atas negara), mereka berusaha menjadikan sebarang perlantikan baru berdasarkan kepada dasar parti. Maka, mereka mewajibkan semua pegawai menjadi anggota parti ‘Turki Muda’ dan mereka tidak mengambil berat sama ada pegawai tentera itu adalah pakar atau orang yang berpengalaman dalam bidang ketenteraan. Mereka juga memperkenalkan perundangan yang menyatakan bahawa mengikut undang-undang, setiap warga Khilafah Uthmaniyah adalah berhak mendapat hak-hak yang sama yang dinikmati oleh bangsa Turki dan sepatutnya memenuhi tanggungjawab yang sama. (Kaifa Hudimat Al-Khilafah)

Cita-cita mereka ialah untuk melakukan reformasi ke atas sistem pemerintahan di sana. Caranya dengan merombak negara dengan konstitusi dasar model konstitusi negara-negara Eropah moden. Pelopor gerakan ini ialah Midhat Pasha yang disebut-sebut sebagai Bapa Kemerdekaan Turki. Pada awalnya, gerakan ini berhasil membuat konstitusi (perlembagaan) dasar. Namun, Sultan Abdul Hamid menghapuskan konstitusi tersebut dan tetap berpegang kepada hak-hak Khalifah. Akhirnya meletus revolusi pada tahun 1908 Masihi dengan semboyan yang dinamakan sebagai kemerdekaan di Turki. Ketika berlaku ketidakstabilan politik di Istanbul, kuasa-kuasa barat mengambil peluang untuk merampas wilayah-wilayah Khilafah. Austria menakluk Bosnia-Herzegovina sejurus selepas berlakunya revolusi 1908 itu.

Pada 17 November 1908, perasmian parlimen Uthmaniyah menjadi mudah dan Abdul Hameed tunduk buat sementara waktu kepada parti ‘Turki Muda’. Beliau bagaimana pun berusaha untuk mengenepikan perlembagaan itu dan untuk mengembalikan Shariah Islam. Perlaksanaan semula perlembagaan 1879 yang dirintis oleh Midhat Pasha telah mengakibatkan berlakunya revolusi pada 13 April 1909 terhadap pemerintah-pemerintah baru (parti ‘Turki Muda’) yang menunjukkan penolakan majoriti umat Islam terhadap kekuasaan Turki Muda. Para ulamak juga mendapati bahwa perlembagaan 1879 itu akan mengheret Khilafah Uthmaniyah ke arah sekularisme dan perlanggaran terhadap syariat Islam. Pasukan tentera memberontak dan mengepung pegawai-pegawai mereka (yang pro-Barat). Mereka melaungkan: “Hancurkan Turki Muda! Hancurkan Turki Muda”. Maka, Deen Islam telah memberi inspirasi untuk menentang reformasi pro-Barat dan kebanyakan penduduk berarak membantah perlembagaan ala-Barat. Untuk memulihkan keamanan, pegawai-pegawai tentera Macedonia mengirimkan Harekat Ordusu dari Salonika tetapi pasukan yang diketuai oleh seorang Dunama-Freemason bernama Ramzi Bey telah menyerang kedudukan Khalifah dan menghancurkan benteng-benteng pertahanan pasukan yang mempertahankan Syariat Islam.

Pada 15 April 1909, Sultan melantik Taufiq Pasha sebagai ‘Wazir Besar’ dan menyerahkannya tanggungjawab untuk mengembalikan Shari’ah Islam dan peraturan-peraturan Islam dalam aspek pelaksanaan serta memansuhkan perlembagaan ala-Barat tetapi tentera di Salanik memberontak sekali lagi terhadap Sultan, merampas kuasa dan memecat pemerintah. (Kaifa Hudimat Al-Khilafah)

Pertubuhan ‘Al-Ittihad wa At-Turaqqi’ telah menjadikan Salanik sebagai pusatnya. Salanik atau Makedonia pada ketika itu memiliki ciri alami yang berbeza dengan wilayah keKhalifahan Uthmani yang lain. Separuh daripada penduduknya adalah orang Yahudi yang berhijrah dari Andalusia (yang ketika ini dikenali sebagai Sepanyol). Mereka ingin menemukan toleransi keberagamaan di bawah payung Islam. Kebanyakan daripada mereka memeluk Islam pada abad ke-17. Salanik juga lebih banyak berinteraksi dengan dunia Eropah jika dibandingkan dengan wilayah-wilayah Uthmani yang lain. Baik dengan warna Asia mahu pun Eropah. Di Salanik inilah lahir Mustafa Kamal. Di Salanik ini pula terdapat tentera Uthmani yang ketiga. (Ad-Daulah Al-Uthmaniyah Wa As-Syarqu Al-Arabi, halaman 254). Yahudi khasnya Yahudi Dunamah terlibat dalam usaha untuk menggulingkan Abdul Hameed, memberhentikannya lalu menghancurkan Khilafah Islam untuk membuka jalan bagi mereka untuk mendirikan negara mereka di Palestin, bumi Islam yang penuh
berkat.

Akhirnya, pada hari Selasa 27hb. April 1909, 240 ahli senat Uthmaniah bersetuju di bawah tekanan golongan Turki Muda Kebangsaan (Natonal Youth Turks) untuk menyingkirkan Abdul Hameed daripada kuasa. Senator Sheikh Hamdi Afandi Mali di Istanbul menulis fatwa penyingkiran itu. Senat Uthmaniah pula mengesahkan penyingkiran itu. Ini adalah terjemahan fatwa tersebut (Asrar Al-Inqilab Al-Uthmani, Mustafa Turan) :-

"Jika Imam orang-orang Islam menangani isu-isu Ad-Deen (cara hidup, agama) yang penting daripada buku-buku syar’iyah (perundangan) dan mengumpulkan buku-buku tersebut, membazirkan baitul mal (perbendaharaan negara) dan terlibat dalam perjanjian yang menyalahi syar’iyah (undang-undang Islam), membunuh, menangkap dan membuang negeri terhadap rakyat tanpa sebab, kemudian berjanji untuk tidak melakukannya lagi tetapi masih melakukannya untuk merosakan keadaan orang-orang Islam di seluruh dunia Islam. Maka pemimpin ini perlu disingkirkan dari jawatannya. Jika penyingkirannya akan mendatangkan keadaan yang lebih baik daripada pengekalannya, maka dia mempunyai pilihan untuk berhenti atau disingkirkan daripada jawatannya".

At-Tauqi’
(Tandatangan)
Sheikh Al Islam Mohammad Dia'Ad-Din Afandi

Fatwa ini sangat aneh dan sesiapa sahaja boleh melihat keterangan-keterangan di dalamnya tidak menepati perbuatan dan tindakan Abdul Hameed, selepas itu Ketua Majlis Menteri, Tawfiq Pasha telah dipanggil untuk memberitahu Abdul Hameed tentang keputusan itu. Dia (Abdul Hameed) enggan untuk berbuat demikian (berhenti). Maka mereka menghantar sekumpulan empat orang ke Istana Yildiz iaitu Aref Hikmat, Aram Afandi (Armenia), Asad Tobatani dan Emanuel Croussow (Yahudi). Apabila mereka masuk ke dalam pejabatnya, mereka mendapatinya sedang berdiri dengan tenang. Aref Hikmat membacakan fatwa kepadanya, kemudian Asad Tobatani maju ke hadapan dan berkata "Ummah telah menyingkirkan tuan dari jabatan", Abdul Hameed marah dan berkata "Ummah telah menyingkirkan aku dari jabatan , ia tak mengapa.. tetapi mengapa kamu membawa Yahudi ke pejabat Khalifah?", sambil menunjuk kepada Cruossow.

Jelas sekali itu adalah titik tindakbalas kepada keengganan Abdul Hameed untuk menjual Palestin kepada Yahudi, dan sekarang mereka menunjukkan kepadanya (Abdul Hameed) bahawa mereka (Yahudi) terlibat dalam penyingkirannya. Ini merupakan cabaran kepada maruah Abdul Hameed dan maruah ummat Islam.

Emanuel Cruossow juga adalah seorang pemimpin gerakan Free Mason di Salanik. Sebelum ini beliau pernah diusir oleh Abdul Hameed dari Istana Yildiz setahun sebelum Abdul Hameed diberhentikan. Ketika itu ia meminta Sultan beberapa hak istimewa di Palestin untuk orang-orang Yahudi. Cruossow juga adalah anggota parti ‘Al-Ittihad wa At-Turaqqi’. Yang menyedihkan dan menyakitkan hati adalah bodohnya kaum Muslimin dan rendahnya taraf berfikir mereka kerana diamnya mereka terhadap jenayah dan pengkhianatan orang-orang ‘Ittihad’ ketika memberhentikan Khalifah dengan cara rekayasa dan mengasingkannya ke Salanik, tempat yang menjadi pusat Yahudi dan berkumpulnya orang Free Mason. Abdul Hameed telah dikenakan perintah berkurung hinggalah kematiannya dalam tahun 1918. Beliau adalah Khalifah yang Uthmani mutaakhir yang paling berwibawa. Beliau amat pintar dan ikhlas berkhidmat untuk umat Islam. Beliau juga mengambil berat dalam menguruskan hal ehwal umat Islam. Orang-orang ‘Ittihad’ memberhentikan beliau semata-mata kerana mereka melihatnya sebagai penghalang dalam rangka mewujudkan cita-cita mereka.

Berkenaan dengan peristiwa pemecatan beliau, Sultan Abdul Hamid menyalahkan orang Yahudi sebagai pihak yang bertanggungjawab. Hal ini terungkap dalam surat beliau kepada salah seorang gurunya, Syeikh Mahmud Abu Samad yang berbunyi: -

“... Saya meninggalkan keKhalifahan bukan kerana suatu sebab tertentu melainkan kerana tipu daya dengan berbagai ancaman dari tokoh-tokoh Organisasi Persatuan yang dikenali sebagai Cun Turk (Jeune Turk) sehingga saya terpaksa meninggalkan keKhalifahan itu. Sebelumnya, organisasi ini telah mendesak saya berulangkali agar menyetujui dibentuknya sebuah negara nasional bagi bangsa Yahudi di Palestin. Saya tetap tidak menyetujui permohonan berulangkali yang memalukan ini. Akhirnya mereka menjanjikan wang sebesar 150 juta pound sterling emas. Saya tetap bertegas menolak tawaran itu. Saya menjawab dengan kata-kata, “Seandainya kalian membayar dengan seluruh isi bumi ini, aku tidak akan menerima tawaran itu. 30 tahun lebih aku mengabdi kepada kaum Muslimin dan kepada Islam itu sendiri. Aku tidak akan mencoreng lembaran sejarah Islam yang telah dirintis oleh nenek moyangku, para Sultan dan Khalifah Uthmaniyah. Sekali lagi aku tidak akan menerima tawaran kalian.”

":etelah mendengar dan mengetahui sikap dari jawapan saya itu, mereka dengan kekuatan rahsia yang dimiliki memaksa saya menanggalkan keKhalifahan dan mengancam akan mengasingkan saya di Salonika. Maka terpaksa saya menerima keputusan itu daripada menyetujui permintaan mereka. Saya banyak bersyukur kepada Allah kerana saya menolak untuk mencoreng Daulah Uthmaniyah dan dunia Islam pada umumnya dengan noda abadi yang diakibatkan oleh berdirinya negara Yahudi di tanah Palestin. Biarlah semua berlalu. Saya tidak bosan-bosan mengulangi rasa syukur kepada Allah Ta’ala yang telah menyelamatkan kita dari aib besar itu. Saya rasa cukup di sini apa yang perlu saya sampaikan dan sudilah anda dan segenap ikhwan menerima salam hormat saya. Guruku yang mulia, mungkin sudah terlalu banyak yang saya sampaikan. Harapan saya, anda berserta jama’ah yang anda bina boleh memaklumi semua itu".

Wassalamualaikum wr. wb,
22 September,
tandatangan
Pelayan Kaum Muslimin,
Abdul Hamid bin Abdul Majid

(Carr, 1991, ms 21) (Inthilaq, 1994)

No comments:

Post a Comment

Kini, Anon dan Anonimah pun boleh mengomen...