May 30, 2009

Siapa Muhammad bin Abdul Wahab?

Mukadimah.
Identiti MISTERI golongan Wahabi sering membuatkan saya tertanya-tanya akan siapakah mereka. Selalunya saya dapati mereka ini sering dilemparkan kutukan kafir,syirik serta sesat terutama dari ustaz-ustaz kampung dan jabatan-jabatan agama Islam negeri-negeri di Malaysia. Tidak kurang juga blogger yang konon-kononnya menggelarkan diri mereka 'ahli sunnah sejati', lalu menghentam habis-habisan golongan ini. Boleh klik di sini untuk ke salah sebuah blog tersebut.

Di sini juga tidak kurang hebatnya. Terdapat banyak dalil-dalil naqli tentang zat Allah, maka kita bolehlah jadikannya sebagai rujukan , namun tuduhan-tuduhan beliau yang dilakukan ke atas golongan Wahabi itu kita letakkan saja ke tepi.

Dari sisi yang lebih cerah, ada pula yang menyebelahi golongan Wahabi. Mereka ini biasanya ustaz-ustaz yang telah mendapat pendidikan dan pendedahan di negara-negara seperti Jordan dan Mesir.

Saya rasa mungkin rencana yang bakal saya lampirkan di bawah ini akan menjelaskan sedikit sebanyak mengenai asal-usul wahabi serta perkembangannya.

sumber: Suka Duka Gerakan Islam Dunia Arab, Maryam Jameelah

_____________________________________________________________________________________

Sebuah rencana mengenai seorang hamba Allah yang dikatakan mengasaskan gerakan Wahabi. Disalin semula dari sebuah buku kecil berjudul ‘Suka Duka Gerakan Islam Dunia Arab’ hasil tulisan Maryam Jameelah. Selamat membaca.

……………………………………………………………………………………………………………………..

Telah menjadi satu kenyataan,,awal abad ke 12 Hijrah merupakan masa di mana keruntuhan akhlak dan aqidah Islam berada pada tahap yang menghinakan di seluruh negara Islam. Keadaan umat Islam pada masa itu amat jauh berbeza dengan keadaan umat Islam di zaman Rasulullah S.A.W. sehingga ia menjadi tandatanya buakn sahaja kepada orang Islam mala termasuk orang bukan Islam. Seorang penulis Amerika Lothdrop Stoddard telah menggambarkan dengan jelas keadaan keruntuhan Ummat Islam di zaman ini. Mengikut pendapat Amir Shakib Arsalan, ketegasan dan ketepatan gambaran yang diberikannya itu tidak dapat ditandingi oleh cerdik pandai Islam yang lain:

“Agama Islam hancur seperti hancurnya agama-agama lain. Keesaan Allah di dalam ajaran Islam telah dibebankan dengan pembiakan berjenis-jenis teori karut dan ajaran salah. Masjid-masjid kosong dan menanti runtuh, dipulau oleh si jahil yang sibuk dengan tangkal azimat, jampi serapah dan tasbih. Mereka lebih member perhatian kepada faqih dan tok lebai yang sesat. Mereka menunaikan haji di kubur-kubur ‘orang wali’ yang disembah sebagai perantaraan atau keramat. Ajaran Quran tidak dihiraukan sehingga Makkah dan Madinah menjadi tempat diasingkan. Boleh dikatakan hidup mereka sudah lari dari ajaran Islam . Jikalaulah Nabi Muhammad balik ke dunia, sudah tentulah baginda akan menganggap mereka sebagai murtad atau penyembah berhala” (The New World of Islam pp.22-26)

Di tengah keadaan yang tidak menggalakkan itu Muhammad bin Abdul Wahab dilahirkan dalam tahun 1703 di tengah sebuah keluarga yang terkenal dengan alim dan mulia di Najd. Di masa kanak-kanaknya beliau sudah menunjukkan sifat-sifat luar biasa dari orang lain. Apabila Muhammad bin Abdul Wahab meningkat dewasa, beliau sudah dikenali di seluruh Arabia sebagai seorang alim yang bijak. Dia mula dikerumuni oleh ramai murid-murid. Muhammad bin Abdul Wahab masih lagi dahagakan ilmu sehinggakan dia pergi ke Makkah, Madinah dan akhirnya ke Iran untuk belajar. Di Iran beliau menuntut ilmu dari beberapa orang ulama’ di sana.

Apabila beliau balik ke Najd, pemerintah kawasan itu merasa bimbang terhadap pengaruhnya yang mungkin akan menghancurkan kuasanya. Kerana kebimbangan inilah salah seorang dari pemimpin Najd telah mengirim amaran kepada gabenor di situ:

“Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab melakukan perkara yang bercanggah dengan kehendak dan kesukaanku. Ole itu kamu mesti bunuh dia sekarang. Jika tidak kami tidak akan membayar subsidi kepada kamu.”

Mendengar khabar itu, Sheikh Muhammad dengan beraninya mengatakan:

“Pendirian yang saya pegang dan risalah yang saya laungkan kepada setiap orang ialah ‘La ilaha illallah-Tiada Tuhan melainkan Allah’ Aku menyeru kepada prinsip asas Islam iaitu menyuruh kepada kebaikan dan melarang kemungkaran. Jikalau kamu memegang teguh risalah ini, InsyaAllah, Allah akan mengalahkan musuh-musuh kamu”.

Dengan sikap hati batu itu, Gabenor di situ telah mengusir Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab kelaur dari daerahnya sehingga beliau terpaksa berjalan kaki menyeberangi padang pasir yang panas menuju ke tempat buangan.

Di dalam perjalanan , Sheikh telah disambut oleh Amir Muhammad Ibnu Saud yang berjanji untuk bekerjasama menjayakan rancangan Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab. Sheikh Muhammad binAbdul Wahab tidak berpuas hati dengan hanya berdakwah. Beliau bercita-cita untuk menubuhkan sebuah masyarakat di mana Islam dalam keadaan tulen menjadi perlembagaan hidup. Di bawah pemerintahan Amir Muhammad Bin Saud, cara hidup, aqidah, dan perangai rakyatnya bertukar dengan sepenuhnya. Belum pada itu, sebahagian besar dari penduduk Makkah dan Madinah hanyalah Islam pada nama sahaja. Mereka tidak mengetahui apa-apa melainkan mengucap dua kalimah syahadah. Sekarang mereka diperintah untuk sembahyang berjemaah, puasa bulan Ramadhan dan membayar zakat. Tembakau, sutera dan symbol kemewahan telah dihapuskan sama sekali. Cukai yang tidak berunsurkan Islam juga dihapuskan. Inilah pertama kali dalam berabad-abad lamanya, orang Badwi dapat hidup dalam aman dan bersenang-lenang. Mereka tidak perlu lagi risau tentang lembu atau harta mereka dicuri orang. Sehinggakan hamba kulit hitam berani membuat pengaduan di hadapan kaum yang terberani serta yang tergagah dan si hamba itu disuruh membilang kesalahannya begitu saja dengan ikhlas hati. Perbalahan mazhab berkurangan apabila ulama’ dari setiap mazhab yang diktiraf bergilir-gilir menjadi imam sembahyang berjemaah di masjid.

Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab terbukti seorang mujaddid yang terkenal yang boleh dianggap sebagai pengganti kepada Imam Ahmad bin Hanbal dan Ibnu Taymiyyah. Seperti mereka ini, Sheikh Muhammad Bin Abdul Wahab menolak fahaman akal Muktazilah. Beliau menekankan supaya isi Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W. yang sahih mestilah diterima dan diikuti menurut makna ayat yang ringkas dengan tidak bersoal. Beliau juga menekankan tentang betapa pentingnya Quran itu tidak disertakan dengan tafsir yang berunsurkan mistik. Beliau juga menentang amalan mewarna Quran dengan warna berkilat-kilat. Sheikh Muhamamd bin Abdul Wahab juga merasa kurang senang melihat ramai orang terlalu memberi ketaatan kepada isi tafsiran isi Quran berbanding dengan isi Quran itu sendiri serta hadith-hadith Rasulullah. Padahal, tafsiran ialah karangan manusia, yang berkemungkinan salah. Beliau menjelaskan,jika teks Quran dicampuradukkan dan dikucarkacirkan dengan tafsiran-tafsiran maka kemungkinan Ummat Islam tidak lagi dapat menikmati keaslian teks Quran yang asal. Mereka akan terjerumus ke dalam kesesatan yang telah diamalkan oleh Yahudi dan Nasrani.

Walaupun dalam perkara Syariah, beliau mengikuti Hanbali, namun begitu, beliau tidak mengikuti dengan membuta tuli dalam semua perkara. Di dalam tulisannya, dia tidak membangkang sesiapa sahaja dari orang Islam yang ingin berpegang kepada mazhab yang tiga itu. Sheikh Muhammad berpendapat, mengikut kajiannya, keruntuhan umat Islam pada masa itu berpunca dari kaitan mereka dengan mistik dan tasawuf. Walaupun begitu Sheikh tidak menentang tasawuf dengan membuta tuli. Pada masa mudanya beliau telah belajar dengan teliti dan perasaan simpati dengan seluruh cabang ajaran Sufi di Iran. Apabila umurnya meningkat tua, beliau menyedari bahawa penyalahgunaan tasawuf telah tersebar luas dan dianuti oleh ramai umat Islam. Ianya adalah seperti air yang berseih dan halal tetapi terpaksa diharamkan oleh doctor jika ianya membahayakan pesakit. Tasawuf dari segi prinsipnya halal tetapi jika ia boleh membawa bahaya maka ianya hendaklah ditolak ke tepi. ‘Warnakanlah tikar sembahyang kamu dengan arak jika ketua tasawuf kami memerintahkannya’. Dengan terang dan jelas, pemikiran seperti ini adalah syirik. Mereka tidak dapat membezakan kepada siapa yang perlu diberi ketaatan, Allah atau ketua tasawuf.

Sheikh-sheikh di Arabia pun telah sedar bahawa umat Islam telah ketagih dengan Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab. Inilah perkara yang menidurkan mereka dan menahan mereka dari kecergasan dan pergerakan. Itulah sebabnya Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab memilih strategi untuk menentang penyelewengan dalam soal mistik yang terang-terangan bercanggah dengan prinsip aqidah dan keesaan Allah. Prinsip aqidah dan keesaan Allah amatlah penting dalam Islam. Beliau menentang dengan keras sekali perkara-perkara seperti bidaah, menyembah keramat, menyembah berhala, menyembah tanda-tanda dan menyembah kubur. Di samping itu, Sheikh juga menentang amalan yang bercanggah dengan Sunnah Rasulullah yang lazim dilakukan pada masa itu seperti mendirikan masjid dan bangunan di atas kubur. Beliau memerintah supaya semua ini diruntuhkan. Walaupun begitu, beliau tidak membantah menziarahi kubur untuk mengingati mati. Perkara seperti menyembah datuk nenek, meminta pertolongan dari orang dalam kubur dan membuat orang mati sebagai perantaraan dengan Allah ditentang hebat oleh Sheikh.

Sudah menjadi sunnatullah, Sheikh mendapat tentangan hebat dari semua penjuru. Musuh-musuhnya cuba untuk meyakinkan orang ramai bahawa apa yang diajar oleh Sheikh itu ialah agama rekaan baru yang tidak ada kena mengena dengan ajaran Islam. Mereka memfitnah bahawa Sheikh Muhammad cuba mereka-reka mazhab baru dan akan melabelkan sesiapa yang enggan menurut mazhabnya sebagai kafir. Fitnah ini tidak mempunyai kebenaran langsung. Musuh-musuhnya mula menamakan pengikut-pengikut Sheikh Muhammad sebagai ‘Wahabi’.

Selepas Amir Abdul Aziz meninggal dunia, anaknya menggantikannya. Amat malang sekali, anaknya itu tidak mempunyai banyak ilmu dalam soal kenegaraan dan diplomasi. Beliau telah mengapi-apikan pengikut Wahabi supaya melawan kerajaan Islam Turki yang wujud pada masa itu. Kalaulah dia seorang yang bijaksana, dia patutlah mengelakkan diri dari menumpahkan darah sesama Islam. Semua ini berlaku kerana sifat mementingkan diri sendiri di mana mereka ini ingin menjadi pemerintah. Di mata Turki, nama Wahabi amatlah dibenci.

Kesilapan ini telah mencetuskan peristiwa malang di mana Mesir telah menyerang Arabia untuk menghancurkan pergerakan Wahabi. Muhammad Ali ialah pemerintah Mesir yang berbangsa Albania. Selepas peperangan yang sengit di Taif, Muhammad Ali menyerang dan mengalahkan Wahabi. Lebih dari 50000 pengikut Wahabi dibunuh. Mayat-mayat bergelimpangan di seluruh bandar. Selepas kekalahan ini, orang-orang Wahabi sekali lagi dizalimi. Semua ketua-ketua Wahabi dikumpul dan dibunuh di khalayak ramai. Mayat-mayat mereka diberi makan kepada anjing. Bandar-bandar yang berdekatan telah diceroboh, pohon kurma ditebang, tanaman dan binatang ternakan dibunuh serta rumah-rumah dibakar hangus. Orang-orang tua, orang sakit, perempuan dan kanak-kanak dibunuh tanpa belas kasihan. Mendengar berita tersebut kerajaan British yang takut kepada kebangkitan Islam itu amatlah gembira sekali dengan perbuatan Muhammad Ali dan anaknya Ibrahim. Kerajaan British telah menghantar satu delegasi khas India untuk mengucapkan syabas kepada Muhammad Ali dan anaknya Ibrahim. Rombongan itu diketuai oleh Captain George Forester Sadlier.

Dalam tahun 1900 seorang paderi Kristian Samuel Zwemer menulis: “Pergerakan Wahabi telah dapat dihapuskan. Kesan politik akibat dari pergerakan Wahabi hanyalah kejutan sementara. Kekuatan bangsa Saudi hanya tinggal dalam sejarah sekarang”.

Ramalan itu didapati salah kerana kurang daripada suku abad selepas itu, Sultan Abdul Aziz telah menakluki seluruh Semenanjung Tanah Arab melalui usahanya sendiri. Pada peringkat awalnya, bukan saja orang-orang di Tanah Arab malah seluruh umat Islam di merata dunia tidak sabar-sabar lagi ingin melihat kebangkitan Islam sedunia di bawah pimpinannya.

Malang sekali, harapan ini jatuh berkecai. Apabila beliau mengisytiharkan bahawa beliau akan menegakka sistem beraja, teranglah bahawa Raja Ibn Saud menggunakan Wahabi sebagai alat untuk mencari kuasa bagi dirinya.

“Di sepanjang hidupnya, Ibn Saud suka bercakap tentang Islam sebagai tanggungjawab yang diamanahkan kepadanya tetapi menjadi jelas sekarang bahawa kepentingan dirinya untuk menjadi raja mengatasi kesungguhannya untuk memperjuangkan Islam. Kata-katanya yang manis telah dapat menipu ramai orang termasuk dirinya sendiri. Dia seorang sederhana, bersopan santun tetapi dia membiarkan dirinya menyertai orang yang di sekelilingnya dalam hidup membazir dan kemewahan yang berlebihan. Dia kuat beragama tetapi jarang sekali dia memikirkan tentang tujuan upacara-upacara ibadat. Beliau menunaikan sembahyang lima kali sehari dengan sempurna dan menghabiskan masa berjam-jam beribadat di malam hari tapi dia tidak mengetahui bahawa sembahyang hanyala jalan bukannya matlamat. Beliau bercakap tentang kebesaran cara hidup Islam tetapi beliau tida membuat apa-apa usaha untuk membentuk sebuah masyarakat maju yang berlandaskan cara hidup Islam. Beliau tidak pernah cuba untuk mencari kesilapan dirinya sendiri tetapi menggunakan segala helah akal untuk menganggap apa yang dibuatnya semuanya betul, walaupun terang-terang salah. Pengampu-pengampu di kelilingnya tidak membuat apa-apa untuk memperbaiki kelemahannya. Masing-masing merebut-rebut untuk mencari harta pemberian.” (The Road To Mecca, Mohammad Asad, op. cit.)

Yang sebenarnya, Ibn Saudlah yang menghancurkan harakah Islam di Arabia dengan mengizinkan carigali minyak oleh syarikat-syarikat minyak Amerika pada tahun 1932. Kalaulah beliau masih berpegang teguh kepada prinsip perjuangan Islam sudah tentulah beliau menolak syarikat itu. Dengan cara ini, ianya dapat menahan atau melambatkan untuk beberapa kurun pengaruh kebudayaan barat dari bertapak di Saudi Arabia. Akhirnya, perjuangan untuk menegakkan masyarakat Islam tertimbus dalam ketamakan harta dunia.

“Semangat perjuangan Islam Wahabi mati di hari Amerika menemui minyak dengan banyak di Saudi Arabia. Semenjak 1912, berterusan selama 30 tahun seluru hidup dan aktiviti negara dikawal oleh prinsip-prinsip Islam. Tepat masuk waktu sembahyang, semua perniagaan dihentikan, pintu kota ditutup dari keluar masuk sekian penduduk lelaki berduyun-duyun ke masjid. Sekarang semuanya sudah bertukar. Minyak member kesan kepada social ekonomi rakyat berkali ganda. Kekayaan yang melimpah telah menyebabkan anak-anak raja dan orang kaya bersenang lenang mengikut cara hidup Barat. Mereka mula biasa dengan perlancongan keluar negeri, pakaian rekaan asing, dan kemewahan cara asing yang berbagai rupa. Minyak jugalah yang menyebabkan berlaku proses perpindahan dari negara menyebabkan masyarakat Saudi Arabia bertukar dari yang asal. Pendatang-pendatang terdiri dari pegawai-pegawai dan buruh-buruh yang memburu kerja, peniaga-peniaga yang mencari keuntungan cepat dan pengilang-pengilang yang ingin melabur. Yang membimbangkan sekali, terdapat guru-guru dan ahli teknikal yang memberi sumbangan yang besar dalam usaha memBaratkan generasi muda. Mereka berpakaian seperti orang Eropah dan berkelakuan tidak berbeza dari orang Barat. Adalah tidak lama masanya di mana Saudi Arabia akan diBaratkan seperti yang berlaku pada negara jirannya”. (Riyadh:Ancient and Modern ‘Harry St. John Bridge Philby, The Middle East Journal, Washington DC sring 1959)

Walaupun pergerakan Wahabi dari segi politiknya berpusat di Saudi Arabia, tapi semangatnya telah member kesan yang menyegarkan ke setiap penjuru dunia Islam. Perjuangannyalah yang akhirnya menjadi inspirasi kepada pergerakan al-Ikhwan al-Muslimin. Dengan pertolongan mujaddid-mujaddid seperti Muhammad bin Abdul Wahab inilah, Islam dapat dihidupkan kembali dan diselamatkan dari malapetaka.

_____________________________________________________________________________________

Apa kesimpulan anda? Fikirkan sendiri.

Wassalam

May 29, 2009

Jaulah Turki 2009 (Bahagian terakhir)

Jumaat, 3 April 2009
Hari ini merupakan hari terakhir kami di sini. Memandangkan setiap dari kami masih belum membeli apa-apa sebagai cenderamata, maka kami bersepakat membelinya pada hari ini. Kami juga bercadang untuk melawat makam salah seorang sahabat Rasulullah (selawat dan salam ke atas baginda) yang terkenal, iaitu makam Abu Ayyub Al-Ansari (redha Allah ke atasnya). Kami menaiki sebuah bas dari stesen bas Eminonu menuju Eyup.

Kami berjalan-jalan di kawasan luar makam tersebut sambil mengambil foto kenangan. Terdapat juga makam-makam ulama-ulama yang bersemadi di kawasan makam Abu Ayyub (redha Allah ke atasnya) ini. Di sebelah makam ini berdiri sebuah masjid yang diberi nama Masjid Eyup Sultan.


Masjid Eyup Sultan


Kubur ulama. Batu nisan mereka besar-besar. Apakah motifnya?

Kami bergerak masuk ke dalam kompleks permakaman Abu Ayyub Al-Ansari (redha Allah ke atasnya) dan mendapati sebahagian dari pengunjung yang sedang melakukan tawasul. (berdoa dengan perantaraan orang soleh di atas kemuliaannya, sebagai contoh dengan menggunakan ayat berikut sebagai mengiringi doa yang dibacakan: (Ya Allah dengan kemuliaan sahabat Rasulullah(selawat dan salam ke atasnya) ini, maka... . ) Akidah Ahlussunnah Wal Jamaah tidak berpegang kepada fahaman ini, kerana dalam berdoa, tidak ada hijab antara Allah dengan hamba-Nya. Setiap orang bertanggungjawab atas apa yang dilakukannya. Jika seseorang melakukan amalan baik, maka dia bertanggungjawab ke atasnya, dan jika seseorang melakukan amalan jahat, maka dia bertanggungjawab ke atasnya juga.


Gejala tawasul semakin berleluasa dewasa ini. Ingatan buat diri dan para pembaca: syirik bermula dalam masyarakat terdahulu angkara perbuatan ini. Kaum Arab Quraisy yang dulu menganut agama Ibrahim beralih arah sedikit demi sedikit angkara taksub dengan perbuatan mendewa-dewakan ulama mereka, seperti Habal, Latta dan U'zza.


Makam Abu Ayyub Al-Ansari (redha Allah bersamanya)

Inilah kali pertama saya melawat makam sahabat Rasulullah(selawat dan salam ke atasnya). Terlintas di fikiran satu petikan jawapan Abu Ayyub (redha Allah ke atasnya) yang saya baca, tatkala ditanya mengapa beliau mahu makamnya didirikan di situ. Jawabnya:

"aku ingin mendengar derapan tapak kaki raja dan tentera yang terbaik yang akan menakluk kota Constantinople ini"

Begitu teguhnya percaya seorang sahabat Nabi terhadap janji Rasulullah (selawat dan salam ke atasnya) itu.





Kemudian kami mengambil kesempatan melakukan solat sunat tahiyyatul masjid di Masjid Eyup Sultan. Selesai solat, kami meneruskan lawatan ke Masjid Al-Fatih dengan menaiki bas. Masjid Al-Fatih ini terletak di atas bukit dan bersebelahan dengan makam Sultan Muhammad Al-Fatih. Kami sekali lagi mengambil kesempatan bersolat sunat tahiyyatul masjid sebelum melawat makam Al-Fatih.


Masjid Fatih. Batang-batang besi yang dipasang adalah untuk proses pulihara masjid ini.


Bahagian dalam Masjid Fatih yang penuh dengan batang-batang besi.

Di makam inilah bersemadikan jasad seorang manusia yang telah dijanjikan oleh Allah (Maha Suci Dia dengan segala ketinggian) dalam sebuah hadis Rasulullah (selawat dan salam ke atas baginda) yang akan menakluk kota Constantinople. Sebaik-baik raja ini telah memimpin sebaik-baik tentera menggunakan teknologi dan strategi peperangan terbaik pada zaman itu bagi menundukkan seorang maharaja yang angkuh dan menindas rakyatnya di bawah cengkaman kuku besi dan tembok keras yang mengelilinginya. Sekali lagi kami bertemu dengan pengunjung-pengunjung yang bertawasul di makam.




Makam al-Fatih

Menurut sebuah rencana ringkas yang diletakkan di luar makam tersebut, terdapat 13 (lebih kurang) cubaan bunuh ke atasnya oleh para pemberontaknya, namun dengan bijaknya baginda berjaya meloloskan diri (kerana ajal belum tiba), sehinggalah baginda mangkat diracun oleh seorang doktor Yahudi yang menyamar sebagai Muslim.

Kami bercadang untuk solat Jumaat di Masjid Suleymaniye (wah, masjid lagi!).Mengapa banyak sangat masjid di Turki ini ya? Mungkin inilah sebabnya Istanbul digelar 'Bandar Seribu Masjid'. Kalau suatu bandar itu banyak ikan patin, maka dinamakan 'Bandar Ikan Patin', iaitu Temerloh. :) Tapi kalau banyak masjid yang tidak dimakmurkan ,tidak ada apa yang perlu dibanggakan, malah ia salah satu tanda-tanda kiamat, apabila banyak masjid didirikan tetapi tidak dimakmurkan. It's better quality than quantity!


Dalam perjalanan, kami bertemu dengan satu binaan Byzantine yang agak menarik iaitu tali air (aqueduct). Saya hanya pernah terbaca mengenai aqueduct dalam buku teks sejarah tingkatan empat (Bab Tamadun Rom dan Yunani, cuba check balik), namun tidak menaruh sebarang minat pun terhadapnya. Tetapi pabila ia di depan mata mulalah sakan bergambar. Biasalah, hati manusia penuh bolak-baliknya. :)


Harap kami tidak mati dihempap patung kuda itu. (Tugu Peringatan al-Fatih)


Monumen tua di belakang itu ialah aqueduct yang dimaksudkan

Kami singgah makan tengahari di sebuah kedai makan.







Selesai makan, kami terus bergerak ke Masjid Suleymaniye. Masjid ini dibina pada zaman Sultan Sulaiman Al-Qanuni (Sultan Sulaiman The Magnificient-Sultan Sulaiman Penguatkuasa Perundangan). Kami bercadang solat Jumaat di situ sebelum ke Grand Bazaar dan Egyptian (Spice) Bazaar (Turkish-Misir Carsisi).


Masjid Suleymaniye


Dari tingkat atas

Untuk ke bazaar, kami mengambil jalan pintas melalui Universiti Istanbul. Undang-undang sekular yang diperkenalkan Mustafa Kamal masih berkuatkuasa di universiti ini. Pelajar Muslimah tidak dibenarkan memakai kain tudung kepala. Malah terdapat sebuah bilik tempat membuka dan memakai kembali kain tudung. Semoga Malaysia tidak menjadi seperti ini, naudzubillahi minzalik.

"Ya Allah, lindungilah negaraku dari pimpinan mereka yang menderhakai hukum-Mu"

Tidak banyak perkara bermanfaat yang dapat diceritakan mengenai lawatan di bazaar pada hari ini. Cuma beza antara Spice Bazaar dengan Grand Bazaar ialah, Spice Bazaar menjual pelbagai jenis makanan kudapan, manisan dan rempah ratus. (juga sedikit objek bukan makanan seperti rantai kunci dan khat). Sementara Grand Bazaar menjual barangan bukan makanan seperti kain tudung, khat, tasbih, dan berbagai lagi cenderamata lain (makanan pun ada dijual, cuma tidak secara pukal di Spice Bazaar). Pesan saya kepada sesiapa yang ingin membeli makanan, jangan beli di Grand Bazaar kerana ia lebih mahal berbanding di Spice Bazaar.







Sabtu, 4 April 2009
Kami berkemas-kemas untuk pulang. Penerbangan ke London Gatwick dijadualkan pada pukul 1.00 tengahari dan dijangka tiba pada pukul 5.00 petang waktu UK. Kami mengambil peluang yang mungkin terakhir untuk merakam foto kenangan di Istanbul.

Van yang pernah mengambil kami di Lapangan Terbang Sabiha Gocken akhirnya tiba di hostel penginapan kami untuk membawa kami semua ke lapangan terbang tersebut kembali.

Dalam perjalanan ke lapangan terbang kami membincangkan rumusan jaulah ini serta apa yang kami telah perolehi. Kami sama-sama berkongsi ilmu dan pengalaman baru dalam mengisi masa yang terluang ini.

Terasa begitu sayu tatkala kenderaan kami menyusuri Jambatan Bhosphorus menuju ke seberang Asia negara Turki. Selamat tinggal Istanbul! Entah bila lagi kami akan ke sini. Mengimbas kembali kenangan ketika kami melalui jambatan ini lima hari lalu, terasa masa begitu sekejap berlalu. :(

Kami sampai di London Gatwick pada jam 5.00 petang waktu UK. Saya dan Saudara F***an telah mengambil tiket pulang ke Birmingham pada pukul 7.00 malam. Kami berdua bertolak dari stesen Victoria London pada jam tersebut dan sampai di Birmingham pada pukul 9.00 malam. Ada antara peserta terutamanya yang belajar di London telah pulang ke dewan kediaman dan rumah masing-masing, namun yang tinggal jauh seperti Warwick dan Manchester ada yang memilih untuk pulang ke rumah pada keesokan harinya.

Sekian dahulu laporan tidak rasmi jaulah Turki 2009 untuk kali ini, saya bagi pihak peserta mengucapkan terima kasih buat saudara pengerusi dan rakan-rakan seperjuangannya senior-senior yang telah bertungkus-lumus demi menjayakan jaulah ini. Diharapkan kita semua dapat mengambil ibrah dan pengajaran dari lawatan singkat ini. Janganlah pula sekadar mencipta puisi , mentang-mentanglah mengambil ibrah. :o

Terima kasih kerana membaca.

Disediakan oleh,
muhandisul kimya,
fi sabilillah.

May 28, 2009

Jaulah Turki 2009 (Bahagian 3)

Khamis, 2 April 2009
Kami memulakan aktiviti pada hari ini dengan berjalan kaki dari hostel menuju Pelabuhan Feri Eminonu. Cuaca pada pagi ini agak sejuk berbanding hari semalam, ditambah dengan tiupan bayu laut dari Perairan Tanjung Emas yang menambah gigil. Kami sempat mengambil gambar kenangan di situ sebelum menaiki feri pada pukul 10:30 pagi. Setiap seorang dikenakan bayaran 17.50 lira untuk tambang menaiki feri. Kami bercadang untuk berhenti di stesen terakhir feri tersebut, iaitu di Anadolu Kavagi, sebuah stesen feri yang terletak di seberang Asia.

Feri ini menyusur keluar dari Perairan Tanjung Emas, kemudian memasuki Selat Bhosphorus dan menyusur sepanjang selat tersebut. Di sepanjang perjalanan menaiki feri ini juga kami berpeluang melihat dari jauh kubu Rumeli Hissari yang dibina oleh Sultan Muhammad II (Al-Fatih) ketika membuka kota Constantinople. Kubu ini tampak sangat luas dan besar. Ia didirikan di sebelah tebing Eropah, menghadap sebuah lagi kubu di tebing sebelah Asia, iaitu kubu Anadolu Hissari yang dibina oleh Sultan Beyazid. Sayang, kami tidak berpeluang mengunjunginya meskipun telah diatur dalam jadual kembara oleh kerana kesuntukkan masa. Namun, peluang menyaksikannya sahaja dari Selat Bhosphorus sudah mampu mengubat kempunan di hati. Mungkin Saudara pengerusi boleh mengatur satu lagi lawatan ke Turki semata-mata untuk ke Rumeli Hissari. :P


Istana Dolmabache dari Perairan Tanjung Emas


Kubu Rumeli (Turkish-Rumeli Hissari) dari Selat Bhosphorus

Tiga jam perjalanan menaiki feri berakhir di Anadolu Kavagi. Stesen ini terletak berhampiran dengan sebuah kubu tentera Byzantine. Kami tidak melepaskan peluang ke kubu tersebut. Setelah turun dari feri, kami mendaki sebuah bukit yang agak curam. Kawasan bukit ini dipenuhi dengan tumbuhan-tumbuhan liar dan belukar tebal. Teringat pengalaman sewaktu menyertai kem DOE dahulu. Kalau DOE dihiasi dengan tumbuhan berekonomi seperti pokok kelapa sawit yang sangat menguntungkan, tetapi di Turki saya tidak pula menemui walau sebatang pun pokok kelapa sawit.

Di kiri dan kanan jalan juga tidak kurang anjing-anjing liar yang mengikuti kami. Akhirnya kami berjaya sampai dengan selamat ke kawasan puing-puing kubu Byzantine itu. Kubu ini tidaklah sebesar mana saiznya jika hendak dibandingkan dengan kubu Rumeli Hissari.


Kubu dari pandangan hadapan

Pemandangan dari atas bukit sungguh indah. Kami dapat melihat dengan jelas Selat Bhosphorus, Laut Marmara dan Laut Hitam yang saling berhubung, ditambah dengan kehijauan flora dan fauna yang menghiasi kawasan perbukitan itu. Maha Suci Allah yang menciptakannya. Kami menghabiskan masa sebanyak mungkin di sini untuk merakam foto kenangan sebelum kembali turun dari kawasan perbukitan itu untuk solat jamak Zohor dan Asar.


Cuaca yang mendung

Selesai solat, kami mengambil keputusan makan tengahari. Sasaran kami sudah tentulah kedai-kedai makanan laut yang banyak terdapat di pinggiran jeti Anadolu Kavagi. Kami perlu bergerak pulang dari sini pada pukul 3.00 petang kerana ada pertemuan penting yang telah diaturkan dengan pihak Islamic Cultural Centre.

Apabila kami mula mencari kedai makan yang bersesuaian dengan harga dan selera, maka proses mempromosikan gerai makan masing-masing oleh para pengusaha berjalan dengan rancaknya. Ada yang mengeluarkan bakat-bakat terpendam bertutur dalam bahasa Melayu untuk menarik perhatian kami mengunjungi gerai mereka.

Akhirnya, kami malas berfikir panjang kerana kesuntukan masa, maka kami memilih sebuah kedai. Kesemua 12 orang peserta makan di kedai yang sama bagi memastikan tidak ada peserta yang tercicir atau hilang diculik, terutama sekali terhadap peserta yang sukar dikesan.


Lunch

Kami pulang semula ke Stesen Feri Eminonu dengan menaiki feri. Rata-rata peserta tertidur kepenatan natijah dari mendaki bukit yang curam tadi. Sampai di Eminonu, kami mengambil tram untuk ke Masjid Biru kerana telah berjanji dengan Encik Ibrahim Sivinc untuk menemuinya di sana. Alhamdulillah, urusan kami dipermudahkan kerana sejurus sampai, kami sudah bertemunya sekali lagi di dalam masjid itu. (Ibrahim Sivinc ialah lelaki yang kami temui pada hari pertama jaulah di masjid yang sama)

Kami dibawa berjalan jauh oleh lelaki ini dengan menaiki sebuah van. Menurut saudara pengerusi, kami akan ke majlis makan malam. Sedar-tak sedar, kami dahpun sampai di sebuah kawasan pekan.

Kami dibawa masuk ke dalam sebuah anjung (lobby). Bahagian dalamnya seakan-akan anjung hotel. Kami tertanya-tanya adakah kami akan dibawa makan-makan di hotel oleh lelaki tersebut? Ketika ini lelaki itu masih belum sampai kerana beliau menaiki kereta yang berasingan bersama orang kanannya. Jadi kami agak cemas pada ketika itu, bimbang ditipu, tambahan pula kami baru sahaja mengenalinya. Suasana cemas digamatkan lagi apabila kami dibawa melawat ke bahagian tingkat atas bangunan tersebut dan dibawa melihat sebuah bilik asrama.

”Takkanlah makan malam di atas katil asrama?” Kami menggaru-garu kepala kerisauan. Salah seorang ahli rombongan bersangka baik dengan menyatakan bahawa mungkin Encik Ibrahim Sivinc mahu kami menginap di asrama ini buat sementara waktu kerana terlihatkan kami seolah-olah musafir kehilangan arah tujuan hidup ketika bertemu di Masjid Biru, atau mungkin beliau menyangkakan bahawa kami ini kumpulan tarekat, dan kerana risaukan kami maka beliau mengambil langkah drastik menyelamatkan kami dari arus tarekat yang melemaskan.

Namun setelah bertanya kepada remaja-remaja yang lalu-lalang di situ, rupa-rupanya ini ialah sebuah madrasah. Bilik berkatil yang baru kami lawati tadi merupakan asrama mereka. Kami ditanyakan asal negara, dan sejurus menjawab kami dari Malaysia, mereka membawakan kepada kami salah seorang rakannya dari Indonesia. Patutlah, madrasah rupanya, getus hati kecil kami. Kami akhirnya dapatlah menyimpulkan bahawa kami sedang menyertai sebuah lawatan sambil belajar ke madrasah Islamic Cultural Centre of Turkey. Sebuah lawatan yang tidak disangka-sangka.

Tidak lama selepas itu, keluarlah beberapa orang pelajar madrasah terbabit menyambut kedatangan kami. Barangkali mereka ada kelas tadi, patutlah baru keluar. Gelagat mereka seolah-olah sudah lama mengenali kami. Baru sahaja bertemu, mereka kecoh-kecoh dan dengan bahasa Inggeris yang kurang lancar, mereka masih berusaha sedaya upaya bertanyakan hal kami. Suasana senyap dan saspens bertukar menjadi ceria. Mereka tanpa segan silu bergambar dengan kami.


Bersama pelajar madrasah ICC

Kami kemudiannya dibawa melawat ke seluruh bahagian madrasah itu. Madrasah ini lengkap dengan bilik komputer, perpustakaan, surau dan kafetaria. Boleh dikatakan KYUEM di dalam satu set bangunan. Bangunan yang bertingkat-tingkat dan di tingkat teratas terletaknya sebuah kafetaria. Kesemua pelajarnya lelaki. Mereka datang dari serata dunia, namun majoritinya merupakan rakyat Turki. Kami berborak kosong dengan mereka di kafetaria sambil menikmati teh yang dihidangkan sendiri oleh mereka. Pelajar-pelajar ini melayan kami dengan ramah meski jurang bahasa melebar di antara kami, namun itu bukanlah halangan. Hendak seribu daya, mahu seribu cara.


Kutub Khannah atau perpustakaan

Kami sempat bertukar-tukar emel sebelum bergerak mengikut arahan Ibrahim Sivinc yang sedang berada entah di mana pada ketika itu. Tampak jelas di wajah mereka yang begitu berat sekali untuk berpisah dengan kami. Keramahan mereka juga sedikit sebanyak melupakan kerisauan kami yang sedang menantikan ’makan malam’ yang dijanjikan. :)

Kami dibawa pula melawat sebuah kompleks bangunan yang seakan-akan masjid kerana bahagian atapnya penuh dengan kubah-kubah kecil dan beberapa minaret yang didirikan mengelilinginya. Kami bergerak masuk ke dalam. Di sinilah kami bertemu semula dengan Encik Ibrahim Sivinc.Beliau memaklumkan kepada Saudara pengerusi dalam bahasa Arab (saudara Pengerusi telah dilantik secara terpaksa sebagai penterjemah tanpa gaji kerana kebolehan luar biasanya dalam bahasa Arab), kami akan makan malam bersama selepas solat Maghrib dan melawat bangunan tersebut.


Kubah-kubah kecil

Rupa-rupanya bangunan ini bukanlah sembarangan bangunan. Ia bukanlah masjid seperti sangkaan kami. Ia sebuah madrasah, sama seperti tadi. Juga dimiliki oleh Islamic Cultural Centre. Lengkap dengan bilik komputer, perpustakaan dan surau serta bilik-bilik kelas. Kami dibawa melawat kelas-kelas tersebut selesai solat Maghrib. Kelas masih beroperasi meskipun hari sudah malam. Kami diperkenalkan oleh seorang pentadbir kanan madrasah itu kepada pelajar-pelajar dalam kelas tersebut. Apalagi, riuh rendahlah dibuatnya. Masing-masing mahu bertanyakan soalan (terasa seperti artis pada ketika ini), namun apakan daya, mereka sedang menjalani kelas. Maka lawatan kami diringkaskan untuk beberapa minit sahaja.


Kelas malam

Kami makan malam di dewan makan madrasah itu. Kami dihidangkan dengan sejenis bubur dan roti sebagai mukadimah makan malam. Selesai menghabiskannya, kami dihidangkan pula dengan nasi yang seakan-akan nasi beriyani dan kuah kari daging. Segala puji bagi Allah.


Majlis makan malam



Selanjutnya merupakan sesi ramah mesra sambil minum teh bersama pelajar-pelajar madrasah terbabit. Tidak saya sangka bahawa orang Turki memang kaya dengan berbagai jenis teh. Manakan tidak, selepas habis teh biasa, dihidangkan pula teh lemon. Mahu kembung perut dibuatnya nanti.

Dalam sesi tersebut kami bertukar-tukar soalan dan menceritakan kisah masing-masing bersama-sama pelajar terbabit. Kami sempat bertanyakan kedudukan madrasah tersebut. Rupa-rupanya ia terletak hampir dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Ataturk. Barulah kami tahu kami sudah mengembara jauh dari tempat penginapan kami. Kedudukan madrasah tersebut juga terletak di tepi Laut Marmara.

Kami pulang pada kira-kira pukul 11.30 malam dengan menaiki kenderaan yang sama yang membawa kami ke situ. Sebelum pulang , mereka sempat menghadiahi setiap dari kami sebuah buku. Terima kasih atas layanan mesra kamu semua.

Sebuah hari yang panjang. Dari Tanjung Emas, menyusur Selat Bhosphorus dan menjelajah sehingga hampir Lapangan Terbang Ataturk!. Banyak pengalaman baru yang ditimba. Terima kasih Allah kerana mempertemukan kami dengan saudara-saudara seagama kami di sini.

Akan menyusul ialah bahagian terakhir laporan ini.

Sekian laporan dari BUAH AKAL.

Wassalam.

May 26, 2009

Jaulah Turki 2009 (Bahagian 2)

Laporan oleh BUAH AKAL diteruskan...

Rabu, 1 April 2009
Selepas solat Subuh di Masjid Biru dan bersarapan pagi, kami bergerak keluar dari hostel kira-kira pukul 10:00 pagi dan terus ke Hagia Sophia.(Turkish-Ayasofia Muzesi) Setiap seorang peserta dikenakan bayaran 20 lira untuk masuk. Di bahagian dalam muzium ini dipamerkan poster-poster dan potret sejarah bangunan ini, serta bagaimana ia ditukarkan fungsinya dari sebuah gereja kepada sebuah masjid, dan akhirnya sebagai muzium.


Keseluruhan Hagia Sofia dari luar

Bangunan ini terdiri dari dua tingkat. Dataran solatnya (tingkat bawah) sangat luas. Saya tidak dapat membayangkan bagaimana bangunan ini dijadikan sebagai sebuah masjid. Dalam sebuah potret digambarkan keindahan dan ketenangan Hagia Sophia dengan dataran solat dipenuhi dengan ulama-ulama berserban dan perkumpulan usrah. Keindahan dan ketenangan inilah yang telah menghancurkan kesesatan dan kegelapan Kristian di dalamnya. Keluasan dan ketinggian bangunan ini menggamit rasa tenang dan selesa dalam beribadat. Masih terdapat di dinding-dinding kesan lukisan-lukisan Kristian. Ketika Hagia Sophia berfungsi sebagai masjid, lukisan dan ukiran ini ditutup, namun ketika ia ditukar kepada muzium oleh Mustafa Kemal, ukiran dan lukisan ini diserlahkan semula. Hagia Sophia pernah berfungsi sebagai sebuah gereja selama kira-kira 1000 tahun sebelum ditukar fungsi sebagai sebuah masjid selama kira-kira 500 tahun.


Potret gambaran Hagia Sofia sebagai masjid.


Gambar perspektif (wah, teringat zaman belajar LK dulu)


Khat Usman R.A. di dinding dalam


Khat Abu Bakar R.A. di dinding dalam


Entahlah.




Tingkat atas.


Khat-khat dari bawah. Saya peminat khat.Jadi minta maaf jika banyak gambar khat.:P


Eh, ada lagi!

Kami berjalan kaki menuju Istana Topkapi pada pukul 11:00 pagi. Cuaca pada hari tersebut agak baik. Berjalan kaki ke Istana Topkapi memakan masa kira-kira 5 minit. Di bahu jalan berderet penjaja yang menjual pelbagai jenis kraftangan dan makanan. Makanan yang sering saya temui biasanya ialah jagung rebus, sejenis kacang panggang (tidak diketahui kacang apa) dan sejenis roti yang berbentuk seakan-akan kuih gelang (namun saiznya lebih besar, dan rasanya tawar dan tidak enak).Oh, terlupa pula mengambil gambar makanan-makanan tersebut. Tidak mengapa, saya tinggalkan ia sebagai 'surprise' untuk anda apabila melawat Turki. :P

Istana Topkapi dikelilingi oleh tembok-tembok yang tinggi. Kawasannya sangat luas. Kami masuk ke dalam kawasan istana melalui sebuah pintu gerbang yang dikawal rapi oleh dua orang pengawal bersenjata. Pada mulanya saya ingatkan pengawal-pengawal ini patung (kerana mereka berdiri tegak tanpa bergerak mahupun tersengih sedikitpun kepada pengunjung), namun rupa-rupanya setelah digeletek mereka ketawa terbahak-bahak (ini merupakan satu pembohongan). Namun rupa-rupanya mereka manusia setelah saya melihat mereka tersenyum tatkala kami mengambil foto bersamanya. (abaikan ayat ini, nampak kurang intelek kan?)

Kami menyusuri sebuah perkarangan yang dihiasi oleh pokok-pokok dan bungaan, menuju ke sebuah lagi pintu gerbang yang merupakan pintu masuk ke kompleks Muzium Topkapi. Setiap seorang yang ingin masuk ke muzium dikenakan bayaran sebanyak 20 lira. Saya tidak melepaskan peluang melawat muzium berkenaan.


Perkarangan istana.


Gerbang ke kompleks Istana Topkapi (Turkish- Topkapi Sarayi)


Mereka tidak melepaskan peluang men'skodeng' habis panorama Topkapi sarayi

Dalam muzium tersebut tersimpan pelbagai tinggalan sejarah dari para nabi dan rasul, serta para syuhada' yang telah syahid menegakkan kebenaran Islam. Antara yang menarik perhatian kami ialah tinggalan para nabi dan rasul seperti pedang, anggota badan (daripada nabi yang dibunuh oleh kaumnya yang khianat, namun tidak diketahui kesahihan anggota badan tersebut) , alatan seperti tongkat, dan periuk. Pedang Nabi Muhammad S.A.W. dan para sahabat turut tersimpan di dalam muzium tersebut. Terasa begitu dekat sekali hati dengan Nabi dan para sahabat tatkala merenung pedang-pedang tersebut di balik dinding kaca. Antara pedang-pedang tersebut, pedang Saidina Ali Karamallahu Wajhahu merupakan yang paling besar dan lebar. Di muzium itu juga tersimpan artifak-artifak penting khalifah Uthmaniyyah, seperti plat-plat konkrit yang bertuliskan khat, dan cap mohor, batu permata, alat-alat kebesaran, pakaian diraja, surau khalifah, dan sebagainya. Secara peribadinya, Muzium Topkapi adalah tempat yang paling bermanfaat dan bermakna buat saya dalam jaulah ini, walaupun saya sangat tidak suka dan sangat alah akan muzium. Namun siapa tahu, hati manusia penuh bolak-baliknya.


Khat yang tertulis nama-nama setiap khalifah yang memerintah




Batu bersurat?


Teka yang mana satukah penulis? :P



Selesai melawat, kami berjalan kaki menuju Eminonu. Kami bercadang ke Istana Dolmabache. Istana Dolmabache terletak di bahagian Eropah juga, namun di seberang Perairan Tanjung Emas. Kedua-dua tebing perairan ini dihubungkan oleh sebuah jambatan pendek yang dikenali sebagai Jambatan Galata . Di kawasan jambatan inilah dipercayai bahawa Maharaja Constantine telah meletakkan rantai gergasi bagi menghalang kapal-kapal perang Al-Fatih daripada melalui perairan tersebut.

Sesampainya kami di seberang, kami mengambil teksi ke Istana Dolmabache. Kami dikenakan bayaran 2.50 lira seorang. Perjalanan menaiki teksi memakan masa 10 minit.

Untuk masuk ke perkarangan istana, setiap seorang dikenakan bayaran sebanyak 1 lira. Bagi yang ingin membawa kamera untuk merakam foto, maka perlu membayar bayaran tambahan. Secara peribadi, perkarangan Istana Dolmabache agak cantik, namun tidak secantik Istana Topkapi. Istana Dolmabache ialah kediaman rasmi khalifah Uthmaniyyah selama pemerintahan enam orang khalifah terakhirnya. Namun kebanyakan daripada mereka tidak mahu mendiami istana ini disebabkan kemewahannya. Dolmabache didirikan bersebelahan dengan Perairan Tanjung Emas.


Di hadapan Istana Dolmabache


Perkarangan istana


Perpustakaan khalifah. Banyak buku kan?


Tandas yang pernah digunakan khalifah (termasuk Mustafa Kemal)


Aduhai, sinki pun penuh dengan ukiran!


Tingkat atas. Sebuah istana yang penuh kemewahan. Patutlah khalifah tidak mahu tinggal di sini!


Hari tersebut pengunjung ramai luar biasa...


Ruang tamu

Istana ini tampak mewah dengan peralatan-peralatan dan hiasan-hiasan moden dan berunsurkan Barat di bahagian dalamnya. Di sinilah Mustafa Kemal Ataturk menemui ajal. Kami dibawa melewati istana ini oleh seorang pemandu pelancong. Antara yang dapat kami lihat ialah bilik mandi, dapur, ruang tamu, bilik tidur, ruang solat dan dewan keraian yang pernah digunakan oleh khalifah moden. Malah kami beruntung pada hari tersebut kerana berpeluang melawat bahagian-bahagian yang dikenali sebagai Harem (bermaksud haram, iaitu kawasan larangan masuk). Kebanyakan orang ramai berpendapat bahawa Harem ini dilarang masuk oleh pekerja dan orang biasa (kecuali kepada kaum diraja sahaja) kerana khalifah dikatakan menyimpan wanita simpanannya dan pelacur di dalamnya. Namun sebenarnya, kawasan ini dilarang masuk oleh kerana ia merupakan kawasan yang dihuni oleh wanita-wanita muhrim (ibu) dan isteri kepada khalifah.

Kami singgah di Masjid Dolmabache untuk bersolat jamak Asar dan Zohor. Masjid Dolmabache ini terletak di sebelah Istana Dolmabache.

Kami berjalan kaki menaiki bukit yang agak curam untuk ke Taksim Square. Taksim Square ialah di mana berdirinya tugu peringatan Mustafa Kemal Ataturk. Kawasan ini merupakan kawasan paling sibuk di Istanbul. Ramai orang lalu lalang menguruskan hal masing-masing. Oleh kerana kami tidak mengambil makan tengahari, maka kami bercadang singgah di Burger King untuk mengalas perut sementara menunggu makan malam.


Tugu peringatan Mustafa Kamal Ataturk di Taksim Square


Taksim yang sibuk

Kami meneruskan perjalanan untuk pulang semula ke hostel. Di sepanjang perjalanan pulang, kami terserempak dengan Menara Galata. Kami singgah sebentar untuk mengambil foto kenangan. Kawasan tersebut dipenuhi lorong-lorong sempit. Di kiri dan kanannya penuh dengan kedai-kedai menjual pelbagai jenis cenderamata dan keperluan-keperluan runcit seperti daging mentah. Memang di sini merupakan kawasan pekan lama, dan kawasan pekan baru ialah berhampiran dengan Taksim Square tadi. Kami juga agak terkejut apabila terdapat banyak anjing-anjing berkeliaran di situ. Mujur sahaja anjing di Turki tidak 'secergas' anjing di Malaysia. Ini kerana sepanjang kami berada di sini, tidak pernah pula berlaku peristiwa kami dikejar anjing dan sebagainya. Mungkin kadar metabolisme anjing-anjing di negara sejuk seperti Turki agak tinggi, menyebabkan mereka sentiasa tidur dan malas menyergah para pelancong. Buat pengetahuan para pembaca, di Istanbul memang terdapat banyak anjing tidak bertuan yang berkeliaran di merata tempat. Jadi, berwaspadalah kalau tidak mahu tangan anda terjilat oleh lidah-lidah mereka.


Menara Galata. Saya tidak tahu apakah tujuan ia dibina. Mungkin sebagai menara cerap yang membantu al-Fatih dan tenteranya.

Sesampainya kami di Jambatan Galata, kami mengambil tram menuju ke Masjid Biru untuk solat Maghrib dan Isyak secara jamak. Perjalanan hari ini sungguh memenatkan namun kami berasa gembira kerana agak banyak tempat yang kami lawati pada hari ini, dan agak banyak juga ilmu yang kami perolehi, selain ukhwah yang semakin rapat. :P

Sekian dahulu laporan tidak rasmi dari BUAH AKAL. Akan menyusul ialah bahagian ketiga laporan ini.

Wassalam.