Mar 30, 2009

Ulasan usrah: Perbendaharaan Allah itu terlalu luas berbanding perbendaharaan manusia.(Bahagian 3)

Sambungan dari Bahagian 2...

Pada suatu ketika, Nabi Musa telah ditanya oleh Bani Israel siapakah yang lebih bijak dari kalangan mereka. Nabi Musa menjawab " aku". Lantas Allah menegur Nabi Musa dengan mewahyukan kepadanya bahawa terdapat orang yang lebih bijak darinya yang tinggal di tempat pertemuan dua laut. Bagi mengetahui di manakah tempat itu, maka Nabi Musa diwahyukan oleh Allah agar membawa ikan yang telah mati di dalam satu bekas air. Dan sekiranya ikan itu hidup kembali dengan izin Allah dan keluar melompat ke dalam laut, maka di situlah tempat orang yang lebih bijak dari Nabi Musa itu berdiam. Maka Nabi Musa pun berpergianlah dengan temannya sehingga apabila Nabi Musa bertanyakan mengenai ikan yang dibawanya kepada temannya itu, maka temannyapun berkata:

"Setelah mereka melampaui (tempat itu), berkatalah Nabi Musa kepada temannya: Bawalah makan tengah hari kita sebenarnya kita telah mengalami penat lelah dalam perjalanan kita ini. (62) Temannya berkata: Tahukah apa yang telah terjadi ketika kita berehat di batu besar itu? Sebenarnya aku lupakan hal ikan itu dan tiadalah yang menyebabkan aku lupa daripada menyebutkan halnya kepadamu melainkan Syaitan dan ikan itu telah menggelongsor menempuh jalannya di laut, dengan cara yang menakjubkan. (63)" (Al-kahfi:62-63)

Maka jawab Nabi Musa:

" Nabi Musa berkata: Itulah yang kita kehendaki; merekapun balik semula ke situ, dengan menurut jejak mereka. (64) Lalu mereka dapati seorang dari hamba-hamba Kami yang telah kami kurniakan kepadanya rahmat dari Kami dan Kami telah mengajarnya sejenis ilmu; dari sisi Kami. (65)" (Al-Kahfi: 64-65)

Maka merekapun berpatah balik ke tempat di mana ikan tersebut keluar dari bekas dan di situlah Nabi Musa bertemu dengan orang yang dicari-carinya itu dengan niat berguru dengannya, iaitu orang yang menurut persepakatan ulama dikenali sebagai Nabi Khidir. Nabi Musapun menyatakan hasratnya untuk berguru dengan orang itu, dan orang itu menyatakan bahawa Nabi Musa tidak akan sanggup bersabar dengannya. Nabi Musa berkeras mahu berguru, lalu orang itu membawa Nabi Musa melewati beberapa tempat.

Dipendekkan cerita, sebelum Nabi Khidir membawa Nabi Musa mengembara, Nabi Khidir berpesan agar Nabi Musa tidak bertanyakan apa-apa mengenai apa yang bakal dilakukannya sepanjang perjalanan. Maka terdapat tiga perbuatan Nabi Khidir yang betul-betul menguji kesabaran Nabi Musa dan betul-betul meruntun rasa ingin tahu dan rasa mahu bertanya Nabi Musa iaitu: (rujuk ayat 71-77)

" Lalu berjalanlah keduanya sehingga apabila mereka naik ke sebuah perahu, dia membocorkannya. Nabi Musa berkata: Patutkah engkau membocorkannya sedang akibat perbuatan itu menenggelamkan penumpang-penumpangnya? Sesungguhnya engkau telah melakukan satu perkara yang besar. (71) Dia menjawab: Bukankah aku telah katakan, bahawa engkau tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku? (72) Nabi Musa berkata: Janganlah engkau marah akan daku disebabkan aku lupa (akan syaratmu) dan janganlah engkau memberati daku dengan sebarang kesukaran dalam urusanku (menuntut ilmu). (73) Kemudian keduanya berjalan lagi sehingga apabila mereka bertemu dengan seorang pemuda lalu dia membunuhnya. Nabi Musa berkata Patutkah engkau membunuh satu jiwa yang bersih, yang tidak berdosa membunuh orang? Sesungguhnya engkau telah melakukan satu perbuatan yang mungkar! (74) Dia menjawab: Bukankah, aku telah katakan kepadamu, bahawa engkau tidak sekali-kali akan dapat bersabar bersamaku? (75) Nabi Musa berkata: Jika aku bertanya kepadamu tentang sebarang perkara sesudah ini, maka janganlah engkau jadikan daku sahabatmu lagi; sesungguhnya engkau telah cukup mendapat alasan-alasan berbuat demikian disebabkan pertanyaan-pertanyaan dan bantahanku. (76) Kemudian keduanya berjalan lagi, sehingga apabila mereka sampai kepada penduduk sebuah bandar, mereka meminta makan kepada orang-orang di situ, lalu orang-orang itu enggan menjamu mereka. Kemudian mereka dapati di situ sebuah tembok yang hendak runtuh, lalu dia membinanya. Nabi Musa berkata: Jika engkau mahu, tentulah engkau berhak mengambil upah mengenainya! (77)" (al-Kahfi-71:77)

Maka Nabi Khidir memberikan sebab musabab mengapa dia melakukannya:
" Dia menjawab: Inilah masanya perpisahan antaraku denganmu, aku akan terangkan kepadamu maksud (kejadian-kejadian yang dimusykilkan) yang engkau tidak dapat bersabar mengenainya. (78) Adapun perahu itu adalah ia dipunyai oleh orang-orang miskin yang bekerja di laut; oleh itu, aku bocorkan dengan tujuan hendak mencacatkannya, kerana di belakang mereka nanti ada seorang raja yang merampas tiap-tiap sebuah perahu yang tidak cacat. (79) Adapun pemuda itu, kedua ibu bapanya adalah orang-orang yang beriman, maka kami bimbang bahawa dia akan mendesak mereka melakukan perbuatan yang zalim dan kufur. (80) Oleh itu, kami ingin dan berharap, supaya Tuhan mereka gantikan bagi mereka anak yang lebih baik daripadanya tentang kebersihan jiwa dan lebih mesra kasih sayangnya. (81) Adapun tembok itu pula, adalah ia dipunyai oleh dua orang anak yatim di bandar itu dan di bawahnya ada harta terpendam kepuyaan mereka dan bapa mereka pula adalah orang yang soleh. Maka Tuhanmu menghendaki supaya mereka cukup umur dan dapat mengeluarkan harta mereka yang terpendam itu, sebagai satu rahmat dari Tuhanmu (kepada mereka) dan (ingatlah) aku tidak melakukannya menurut fikiranku sendiri. Demikianlah penjelasan tentang maksud dan tujuan perkara-perkara yang engkau tidak dapat bersabar mengenainya. (82)" (al-Kahfi: 78- 82)

Apakah pengajaran yang dapat diperolehi dari cerita ini?

Pertama, pentingnya dalam sebuah keluarga itu memiliki ibu dan bapa yang soleh. Ibu dan bapa yang soleh akan sentiasa dipelihara oleh Allah. Sebagai contoh, dalam cerita di atas, Allah telah memelihara pasangan yang soleh dari anak yang mungkin akan membawa mereka kepada kekufuran. Selain itu, Allah turut memelihara zuriat pasangan yang soleh apabila mereka meninggal kelak , sebagai contoh dari cerita di atas, Allah memelihara harta yang ditinggalkan oleh ibu dan bapa yang soleh untuk manfaat anak yang ditinggalkannya. Kedua ialah adab berguru. Berguru menuntut kesabaran yang tinggi. Seseorang yang berguru mestilah mengikut peraturan yang telah ditetapkan oleh gurunya. Ini sebagai tanda kita taat kepada guru dan menghormatinya. Jika kita mahu bertanya, maka tanyalah dengan niat untuk memahami apa yang diajarkan, bukannya dengan niat memperbodohkan guru atau sengaja mahu menguji pengetahuannya. Teringat satu hadis nabi:

" Janganlah kamu menuntut ilmu sekadar untuk bersaing dengan orang cerdik pandai, atau sekadar untuk berbahas dengan orang jahil, atau sekadar mahu meraih perhatian dalam perkumpulan, maka barangsiapa melakukan yang demikian, Neraka! Neraka! " (hadis sahih yang dikumpulkan oleh Ibnu Majah, Ibnu Hibban dan Al-Baihaqi, diriwayatkan dari Jabir R.A.)

Perbincangan cerita dalam surah al-Kahfi diteruskan dengan kisah Dzulqarnain oleh Bro F*hm* .(rujuk rencana saya mengenai Raja Dzulqarnain)

Maka usrah akhirnya ditamatkan dengan perbincangan mengenai sebuah ayat yang boleh direnungkan bersama maksudnya, juga dari surah al-Kahfi iaitu:

" Katakanlah (wahai Muhammad): Kalaulah semua jenis lautan menjadi tinta untuk menulis Kalimah-kalimah Tuhanku, sudah tentu akan habis kering lautan itu sebelum habis Kalimah-kalimah Tuhanku, walaupun Kami tambahi lagi dengan lautan yang sebanding dengannya, sebagai bantuan." (al-Kahfi:109).

Secara keseluruhannya, usrah ini menyimpulkan satu mesej. Apa yang ada di sisi manusia sebenarnya terlalu sedikit bahkan tidak langsung sebanding dengan apa yang ada di sisi Allah. Kebun dan harta, pengikut yang ramai, dan segala macam kesenangan dan perbendaharaan duniawi tidak langsung setara dan sebanding dengan kekayaan dan perbendaharaan-Nya. Kebijaksanaan Nabi Musa sebenarnya bukanlah apa-apa. Malah Allah memberikan pengajaran besar kepada Nabi Musa melalui pertemuannya dengan Khidir. Ashabul Kahfi tidak tahu yang mereka sebenarnya telah tertidur dalam gua selama 309 tahun, sedang mereka menyangka bahawa mereka hanya tertidur selama satu atau setengah hari. Allah Maha Berkuasa dan kita tidak tahu apa-apa sebenarnya. Ilmu Allah itu terlalu luas dan lihat sahajalah perumpamaan dalam ayat 109 surah al-kahfi di atas. Bahkan gunung yang gah berdiri terpecah belah kerana takutkan Allah dan tingginya martabat Al-Quran itu sendiri yang merupakan kalam yang mengandungi sedikit dari ilmu Allah.

Maka sewajarnyalah kita bersyukur dengan segala nikmat yang dikurniakan-Nya. Dan sewajarnyalah kita mengucapkan alhamdulillah dan masya-Allah kerana dengan kehendak Allah sahajalah maka kita dapat mengecapi nikmat iman dan Islam pada hari ini.
Sekian, semoga mendapat ilmu berguna dari pelayaran internet anda walaupun sedikit.

Usrah menangguhkan persidangannya pada hari ini ke suatu tarikh yang akan ditetapkan kelak. Wallahualam. Kita tutup majlis kita pada malam ini dengan tasbih kafarah dan surah al-Asr.

P/S- Untuk usrah kali ini, nampaknya Bro S*f**n dilaporkan begitu banyak sekali menyumbangkan buah akal beliau. Bagus untuk perkongsian bersama. Diharapkan Bro S*f**n dapat menyertai usrah2 yang seterusnya untuk perkongsian yang lebih dinamik dan mantap. Harap-harapnya. :P

Mar 27, 2009

Ulasan usrah: Perbendaharaan Allah itu terlalu luas berbanding perbendaharaan manusia.(Bahagian 2)

Usrah diteruskan dengan perbincangan cerita mengenai dua orang pemuda yang mana telah dikurniakan Allah kepada setiap mereka satu kebun anggur. Seorang daripadanya kufur terhadap Allah manakala seorang lagi beriman. Pada suatu ketika, orang yang kufur ini telah pergi menyombong di depan orang beriman itu dengan berkata,'aku lebih banyak harta darimu, dan pengikut-pengikutku lebih ramai darimu'. Diringkaskan cerita, maka orang beriman pun berkata:

" Berkatalah rakannya kepadanya, semasa dia berbincang dengannya: Patutkah engkau kufur ingkar kepada Allah yang menciptakan engkau dari tanah, kemudian dari air benih, kemudian Dia membentukmu dengan sempurna sebagai seorang lelaki? (37) Tetapi aku sendiri percaya dan yakin dengan sepenuhnya bahawa Dialah Allah, Tuhanku dan aku tidak sekutukan sesuatu pun dengan Tuhanku. (38) Dan sepatutnya semasa engkau masuk ke kebunmu, berkata: (Semuanya ialah barang yang dikehendaki Allah)! (tiada daya dan upaya melainkan dengan pertolongan Allah)? Kalau engkau memandang aku sangat kurang tentang harta dan anak berbanding denganmu. (39) Maka mudah-mudahan Tuhanku akan mengurniakan daku lebih baik daripada kebunmu, dan (aku bimbang) Dia akan menimpakannya dengan bala, bencana dari langit, sehinggalah menjadilah kebunmu itu tanah yang licin tandus. (40) Ataupun air kebun itu akan menjadi kering ditelan bumi, maka dengan yang demikian, engkau tidak akan dapat mencarinya lagi. (41) " (al-Kahfi:37-41)

Maka orang yang kufur nikmat itu akhirnya dibinasakan oleh Allah kebun dan hartanya. Maka dia pun mulalah menyesal di atas perbuatannya yang tidak mahu bersyukur kepada Allah di atas nikmat yang diberikan.

Penulis telah ditugaskan untuk menyediakan soalan untuk cerita tersebut, maka penulis telah menggunakan sebaik-baiknya peluang yang ada bagi memantapkan bahasa Arab para ahli-ahli usrah dengan menanyakan soalan: Apakah perkataan Arab yang membawa maksud anggur dalam ayat 32? Jawapannya: lihat di akhir ulasan usrah ini. Selain itu penulis juga turut bertanyakan soalan-soalan berikut:
a) Apakah ucapan yang sepatutnya dilafazkan oleh orang yang kufur nikmat itu ketika dia memasuki kebun anggurnya sebagai tanda dia bersyukur kepada Allah? (jawapan- dalam ayat 39)
b) Apakah perkara2 yang dibesar2kan oleh si kufur terhadap si beriman? (jawapan-dalam ayat 34)

Pengajaran daripada cerita ini ialah kita tidak sepatutnya riak dengan nikmat yang dikecapi oleh kita. Nikmat tersebut tidak semestinya harta benda, bahkan ilmu pengetahuan dan kebolehan yang kita miliki. Kita boleh sahaja berkongsi dengan orang ramai . Kita tidak dapat apa-apa faedah fizikal apabila kita berkongsi ilmu, tetapi kita insya-Allah akan beroleh pahala andai ilmu dikongsi dengan niat kerana Allah, kerana akhirat itu memang susah difahami tetapi mudah diperolehi, sedangkan dunia itu senang difahami tetapi sukar diperolehi.

Cerita ketiga dimulakan ketika mata ahli-ahli usrah begitu sayu dan hampir menitiskan air mata kerana tidak mampu menjawab soalan yang dikemukakan oleh penulis dengan tepat. (wah). Tak mengapa, anda boleh cuba lagi ya! Baiklah, tanpa melengah-lengahkan masa yang semakin dilengah-lengahkan, maka penulis selaku naqib perasan bagus telah mempersilakan Bro F**h*n dan Bro S**hr*l untuk membentangkan kertas kerja mereka (wah wah wah)mengenai cerita Nabi Musa bertemu dengan Nabi Khidir. Mereka nampaknya begitu bersemangat sekali dengan membawakan sebingkis teks yang mungkin dicetak di Makmal Komputer Bangunan Kejuruteraan Kimia Universiti Birmingham.

Sebelum saya memulakan cerita, kita rujuk dahulu hadis di bawah:
Sumber- Bukhari :: Book 4 :: Volume 55 :: Hadith 613
(anda terjemahkanlah sendiri...)

Narrated Said bin Jubair:
I said to Ibn Abbas, "Nauf Al-Bukah claims that Moses, the companion of Al-Khadir was not Moses (the prophet) of the children of Israel, but some other Moses." Ibn 'Abbas said, "Allah's enemy (i.e. Nauf) has told a lie. Ubai bin Ka'b told us that the Prophet said, 'Once Moses stood up and addressed Bani Israel. He was asked who was the most learned man amongst the people. He said, 'I.' Allah admonished him as he did not attribute absolute knowledge to Him (Allah). So, Allah said to him, 'Yes, at the junction of the two seas there is a Slave of Mine who is more learned than you.' Moses said, 'O my Lord! How can I meet him?' Allah said, 'Take a fish and put it in a large basket and you will find him at the place where you will lose the fish.' Moses took a fish and put it in a basket and proceeded along with his (servant) boy, Yusha 'bin Nun, till they reached the rock where they laid their heads (i.e. lay down). Moses slept, and the fish, moving out of the basket, fell into the sea. It took its way into the sea (straight) as in a tunnel. Allah stopped the flow of water over the fish and it became like an arch (the Prophet pointed out this arch with his hands). They travelled the rest of the night, and the next day Moses said to his boy (servant), 'Give us our food, for indeed, we have suffered much fatigue in this journey of ours.' Moses did not feel tired till he crossed that place which Allah had ordered him to seek after. His boy (servant) said to him, 'Do you know that when we were sitting near that rock, I forgot the fish, and none but Satan caused me to forget to tell (you) about it, and it took its course into the sea in an amazing way?.' So there was a path for the fish and that astonished them. Moses said, 'That was what we were seeking after.' So, both of them retraced their footsteps till they reached the rock. There they saw a man Lying covered with a garment. Moses greeted him and he replied saying, 'How do people greet each other in your land?' Moses said, 'I am Moses.' The man asked, 'Moses of Bani Israel?' Moses said, 'Yes, I have come to you so that you may teach me from those things which Allah has taught you.' He said, 'O Moses! I have some of the Knowledge of Allah which Allah has taught me, and which you do not know, while you have some of the Knowledge of Allah which Allah has taught you and which I do not know.' Moses asked, 'May I follow you?' He said, 'But you will not be able to remain patient with me for how can you be patient about things which you will not be able to understand?' (Moses said, 'You will find me, if Allah so will, truly patient, and I will not disobey you in aught.') So, both of them set out walking along the sea-shore, a boat passed by them and they asked the crew of the boat to take them on board. The crew recognized Al-Khadir and so they took them on board without fare. When they were on board the boat, a sparrow came and stood on the edge of the boat and dipped its beak once or twice into the sea. Al-Khadir said to Moses, 'O Moses! My knowledge and your knowledge have not decreased Allah's Knowledge except as much as this sparrow has decreased the water of the sea with its beak.' Then suddenly Al-Khadir took an adze and plucked a plank, and Moses did not notice it till he had plucked a plank with the adze. Moses said to him, 'What have you done? They took us on board charging us nothing; yet you I have intentionally made a hole in their boat so as to drown its passengers. Verily, you have done a dreadful thing.' Al-Khadir replied, 'Did I not tell you that you would not be able to remain patient with me?' Moses replied, 'Do not blame me for what I have forgotten, and do not be hard upon me for my fault.' So the first excuse of Moses was that he had forgotten. When they had left the sea, they passed by a boy playing with other boys.

Al-Khadir took hold of the boys head and plucked it with his hand like this. (Sufyan, the sub narrator pointed with his fingertips as if he was plucking some fruit.) Moses said to him, "Have you killed an innocent person who has not killed any person? You have really done a horrible thing." Al-Khadir said, "Did I not tell you that you could not remain patient with me?' Moses said "If I ask you about anything after this, don't accompany me. You have received an excuse from me.' Then both of them went on till they came to some people of a village, and they asked its inhabitant for wood but they refused to entertain them as guests. Then they saw therein a wall which was just going to collapse (and Al Khadir repaired it just by touching it with his hands). (Sufyan, the sub-narrator, pointed with his hands, illustrating how Al-Khadir passed his hands over the wall upwards.) Moses said, "These are the people whom we have called on, but they neither gave us food, nor entertained us as guests, yet you have repaired their wall. If you had wished, you could have taken wages for it." Al-Khadir said, "This is the parting between you and me, and I shall tell you the explanation of those things on which you could not remain patient." The Prophet added, "We wished that Moses could have remained patient by virtue of which Allah might have told us more about their story. (Sufyan the sub-narrator said that the Prophet said, "May Allah bestow His Mercy on Moses! If he had remained patient, we would have been told further about their case.")

Bersambung pada bahagian 3.

Wassalam.

jawapan kuiz-(anggur dalam bahasa Arab ialah al-a'naabun)

Mar 26, 2009

Ulasan usrah: Perbendaharaan Allah itu terlalu luas berbanding perbendaharaan manusia.(Bahagian 1)

Usrah pada kali ini masih lagi dijalankan di sebuah rumah yang tidak asing lagi di bumi Selly Oak yang indah permai ini, iaitu rumah berpenunggu 130 Hubert Rd.(nampaknya rumah usrah masih tidak berubah setakat ini). Usrah ini, walaupun dijangkakan sebagai liqa', namun terpaksa ditarik balik gelaran 'liqa' ', (mungkin gelaran 'lingkup' lebih sesuai), atas sebab sebahagian daripada ahli-ahli usrah'nya masih tidak mampu untuk memperuntukkan masa bagi bersama-sama menghadirkan diri kerana masih tidak mampu untuk mencetuskan rasa tahu yang mampu memujuk mahu dalam diri (ceh!) (mungkin mereka sibuk yang tidak mempersempatkan mereka, kita mana tahu kan! husnuzzhon...). Maka berjalanlah juga usrah yang dinanti-nantikan oleh para ahli rumah 130 ini dengan peserta yang agak memberangsangkan dan menggetarkan bulu roma iaitu hanya seramai tujuh orang (wah, agak sama dengan bilangan ashabul kahfi; :p).

Usrah dimulakan oleh seorang naqib yang perasan bagus dan telah melantik dirinya sendiri sebagai naqib, iaitu , hehe... saudara penulis.( sambil menggaru-garu kepala kononnya merendah diri). Maka pada kali ini kami semua dipaksa (wah) oleh sang naqib membaca surah Al-Hasyr (pengusiran). Maka bermulalah pembacaan surah tersebut. Dan setelah habis membaca, sang naqib telah mengajak jemaah usrah berbincang mengenai ayat-ayat tertentu dalam surah tersebut. Maka saudara Bro S*f*an, dengan nada menyampuk, telah menjelaskan ayat kedua dari surah tersebut:

" Dialah yang telah mengeluarkan orang-orang kafir di antara Ahli Kitab dari kampung halaman mereka pada julung-julung kali mereka berhimpun hendak memerangi Rasulullah. Kamu (wahai umat Islam) tidak menyangka bahawa mereka akan keluar (disebabkan bilangannya yang ramai dan pertahanannya yang kuat) dan mereka pula menyangka bahawa benteng-benteng mereka akan dapat menahan serta memberi perlindungan kepada mereka (dari azab) Allah. Maka Allah menimpakan (azabNya) kepada mereka dari arah yang tidak terlintas dalam fikiran mereka, serta dilemparkanNya perasaan cemas takut ke dalam hati mereka, (lalu) mereka membinasakan rumah-rumah mereka dengan tangan mereka sendiri (dari dalam) sambil tangan orang-orang yang beriman (yang mengepung mereka berbuat demikian dari luar). Maka insaflah dan ambillah pelajaran (dari peristiwa itu) wahai orang-orang yang berakal fikiran serta celik mata hatinya." (Al-Hasyr:2)

(Sila rujuk kitab-kitab agama dan para ulama untuk penjelasan lebih lanjut, kerana cerita ini hanya ringkasan semata-mata)-Ayat di atas adalah mengenai cerita peperangan antara Rasulullah dengan orang-orang Yahudi. Orang-orang Yahudi yang kafir telah mengkhianati Piagam Madinah, maka Rasulullah dan orang-orang yang beriman telah mengepung perkampungan mereka. Orang-orang Yahudi ini merasakan bahawa mereka selamat kerana struktur geografi perkampungan mereka yang berbukit bukau, kelengkapan persenjataan yang maju, serta bilangan mereka yang ramai mungkin dapat menghalang orang-orang beriman dari menyerang atau mengancam mereka. Namun dengan pertolongan dan izin dari Allah, maka orang-orang beriman tetap dapat mengepung perkampungan mereka. Allah telah mencampakkan rasa takut dalam hati-hati mereka, lantas mereka bertindak melarikan diri dari perkampungan tersebut yang sedang dikepung. Rasulullah dan orang-orang beriman bertindak merampas harta-harta mereka (sebagai harta fai'). Demi tidak mahu orang-orang beriman menduduki rumah-rumah mereka kelak, maka sebelum mereka melarikan diri, mereka memusnahkan rumah-rumah mereka sendiri. Sikap mereka yang memusnahkan rumah mereka sebelum melarikan diri dari penempatan menggambarkan sikap tamak mereka.

Berikut ialah ayat 8 surah tersebut:
" Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberi kepada orang-orang yang berhijrah itu dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat dan (ingatlah), sesiapa yang menjaga serta memelihara dirinya daripada dipengaruhi oleh tabiat bakhilnya, maka merekalah orang-orang yang berjaya." (Al-Hasyr:8)

Ayat berikut menerangkan mengenai pengorbanan orang-orang Ansar terhadap orang-orang Muhajirin. Orang-orang Muhajirin yang berhijrah ke Madinah datang dengan 'sehelai sepinggang' dan tidak dapat memulakan hidup baru. Maka orang-orang Ansar telah bergadai harta benda mereka demi membantu orang-orang Muhajirin memulakan hidup baru mereka, sehinggakan kepada suatu tahap di mana seorang Ansar sanggup menceraikan salah seorang isterinya untuk dijadikan isteri kepada seorang Muhajirin. Perngorbanan ini lahir dari ukhwah Islamiyyah yang telah dipupuk oleh Rasulullah sewaktu Perjanjian Aqabah sebelum hijrah dahulu. "Orang-orang mukmin itu bersaudara dan tidak sempurna iman seseorang itu melainkan dia mengasihi saudaranya lebih dari dirinya sendiri ".(maksud hadis-au kama qaal)
Dalam konteks pada masa kini, seorang junior yang baru tiba di UK dalam keadaan 'mamai' dan datang dengan 'sehelai sepinggang' (walaupun sebenarnya datang dengan sekotak kargo rempah ratus dan kari Brahim's), maka senior perlulah menolong junior2 yang baru tiba ini dengan semangat ukhwah yang membara, umpama Ansar menolong Muhajirin

Ayat 10 mengandungi doa untuk orang-orang mukmin:
"Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah belas kasihan dan rahmatMu." (Al-Hasyr:10)

Pada zaman sekarang, Al-Quran telah dihina dan sampai ke suatu tahap, al-Quran dipijak-pijak, malah dikencing dan dilempar najis oleh generasi UMAT ISLAM SENDIRI YANG TERDIRI DARI GOLONGAN REMAJA , dan ada yang lebih teruk,ada orang yang sanggup berzina di atas cebisan-cebisan al-Quran! Namun tahukah anda betapa tingginya martabat Al-Quran itu sehinggakan Allah mengumpamakannya seperti ayat di bawah!?

" Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya. (21)Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata; Dialah Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (22) Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya. (23) Dialah Allah, Yang Menciptakan sekalian makhluk; Yang Mengadakan (dari tiada kepada ada); Yang Membentuk rupa (makhluk-makhlukNya menurut yang dikehendakiNya); bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya; bertasbih kepadaNya segala yang ada di langit dan di bumi dan Dialah Yang tiada bandingNya, lagi Maha Bijaksana. (24)" (al-Hasyr: 21-24)

Ulasan usrah mengenai surah Al-Hasyr ditamatkan.

Sesi seterusnya adalah berkenaan surah al-Kahfi. Surah al-Kahfi telahpun dibincangkan pada minggu lepas,dan pada minggu ini kami semua telah bercadang untuk mengadakan satu kuiz. Seperti yang diketahui, dalam surah al-Kahfi terdapat 4 cerita, iaitu:
a) cerita Ashabul Kahfi
b) cerita dua orang pemuda dengan kebun anggur
c) cerita Nabi Musa bertemu Nabi Khidir
d) cerita Dzulqarnain

Maka untuk setiap cerita, kami memperuntukkan seorang atau dua orang berdasarkan kemampuan.(atau ketidakrelaan??).

Kuiz ini bukanlah kuiz formal. Ia sebuah sesi menyediakan soalan2 untuk membincangkan cerita2 dalam surah tersebut, dalam usaha memahami serta mengorek sebanyak mungkin pengajaran berguna darinya. Sebagai contoh, Bro I*r*m telah menanyakan soalan mengenai Ashabul Kahfi. Antara soalan-soalan beliau yang menusuk minda dan mengisar otak ialah:
1) Berapakah bilangan sebenar Ashabul Kahfi?
2) Berapa lamakah Ashabul Kahfi tertidur di dalam gua tersebut?
3) Apakah yang dipesan oleh Ashabul Kahfi kepada salah seorang rakannya yang ingin membeli makanan sejurus bangkitnya mereka dari tidur?

Secara ringkasnya, Ashabul Kahfi ini menceritakan kisah mengenai pemuda-pemuda beriman yang melarikan diri dari seorang raja yang zalim (Raja Daqyanus) ke sebuah gua. Di dalam gua itu mereka ditidurkan oleh Allah selama 309 tahun qamariah.(al-Kahfi:25).Bilangan sebenar Ashabul Kahfi tidak diketahui, namun yang pastinya bilangan mereka sedikit.(al-Kahfi:22).

(ulasan usrah bersambung pada bahagian 2)

Sekian dahulu untuk kali ini

wassalam.

Mar 19, 2009

Globalisasi

Soalan yang digubal oleh aku untuk dijadikan soalan SPM tahun 20XX.

Soalan: Gubah sebuah sajak berdasarkan perkataan-perkataan di bawah.
Perkataan-perkataan: diskusi, negosiasi, solusi, efisi, repitasi, injeksi, translasi, ekuasi, emosi,visi, misi, meditasi,intuisi,edukasi, globalisasi,demonstrasi, institusi, destruksi, sarsi, revolusi, reformasi, kapasiti,polisi, ministri,enimi,opposisi, hesitasi, ofisi, kondisi, dispersi


Mukadimah:
"Apabila bahasa dihadam globalisasi, maka hilanglah peribadi, sajak bertukar menjadi puisi"

Globalisasi ( untuk para guru yang bangkit...)

Engkau sibuk berdiskusi
Penat bernegosiasi
Namun masih belum bersolusi
Mengapa sih?
Mencari kaedah efisi
Mengubat 'sakit di gigi'
Berepitasi,
Menjalar ke dalam hati
Tidak perlukah lagi injeksi?
Engkau cuba lakukan translasi
Dan cuba menerbitkan ekuasi
Walau kadangkala engkau beremosi
Engkau bentukkan visi
Dan cuba melakar misi
Tinggalkan anak bini
Kononnya pergi bermeditasi
Mengikut rasa intuisi
Demi mengabdikan diri
Dalam dunia edukasi
Lalu engkau pun berdemonstrasi
Tunjuk rasa tidak puas hati
Kononnya mewakili kebajikan institusi
Bimbang bahasa hadapi destruksi
Lalu engkau tidak lagi
Dapat duduk2 minum sarsi
Maka engkaupun bangkit dari kerusi
Memekik melaungkan revolusi
Menuntut suatu reformasi
Mengerah segala kapasiti diri
Supaya bahasa sendiri tidak basi
Ditelan arus globalisasi
Maka habislah para penggubal polisi
Dan para pelaksana polisi
Yang setia mengukubesi ministri
Menghadapi enimi-enimi
Termasuk juga barisan opposisi
Mereka turut tumpang sekaki
Yang sedang dalam ministri
Mulalah berhesitasi
Dan tidak senang duduk di ofisi
Akhirnya
Polis dikerah redakan kondisi
Habis semua dikenakan dispersi
Maka tercenganglah para pendemonstrasi
Termasuklah engkau sekali
Kerana terlalu mengikut emosi
Di kala bahasa diserang GLOBALISASI

170 patah perkataan (tidak lebih tidak kurang, lebih kurang lebih sikit dari terlalu kurang, tidak termasuk mukadimah)

(penulis menyokong PPSMI, dan pada masa yang sama menyokong usaha penterjemahan buku2 sains dan matematik ke dalam bahasa melayu. Barulah seimbang sih! macam mat indon plak :p)

Mar 3, 2009

The only crime Allah will not forgive.

Sebuah rencana berbahasa Inggeris yang dijumpai secara tidak sengaja ketika duduk2 di bilik solat. Saya ambil dan tulis semula di sini. Secara keseluruhannya, rencana ini banyak menekankan tentang perbezaan akidah antara orang Islam dan orang kafir. Hujah2 yang dikemukakan disokong oleh beberapa hadis dan ayat-ayat al-Quran, menjadikan rencana ini bukan rencana sembarangan kerana disokong oleh al-Quran dan as-Sunnah. Namun yang peliknya rencana ini dibiarkan bersepah saja dalam surau dan tidak diendahkan.


The only crime Allah will not forgive.

As Muslims we believe in Allah S.W.T. the Almighty God. But simply knowing Allah exists is not enough.

Sataan Knows. “ and when the Shaytaan (the Devil) made their works fair seeming to them …and said: Surely, I am clear of you, surely I see what you do not see. Surely I fear Allah S.W.T.; and Allah is severe in requiting (evil).” (8:48) He said: “ My lord! Then give me respite till the time when they are raised “ (15:36). He fears, and calls Allah S.W.T. (God) his Lord, yet he has Hell as his eventual abode.

The Non-Muslims At The Time Of The Prophet S.A.W. Also Knew Allah S.W.T. Was Their Lord.
“Say: who gives sustenance from the Heaven and the Earth? Or who controls the hearing and the sight? And who brings forth the dead from the living? And who regulates the affairs? Then they will say: Allah S.W.T.” (10:31)
So they believed in Allah’s Power and Lordship yet the Prophet S.A.W. fought them.

The Christian, the Jew, the Hindu, the Rasta all believe in God… What separates the muslim from all the above is in HOW he believes in Allah S.W.T. (God). The muslim believes Allah S.W.T. is our Lord and the Creator of the Heavens and the Earth, but the muslim also worship Allah S.W.T. alone without associating partners with Him.

Islamically, the correct way of believing in and worshipping Allah S.W.T. alone, is to establish the CONCEPT OF TAWHEED and eliminate its opposite, Shirk. Islamically, Tawheed refers to the fact that God is one and unique with regards to our worship, whether internal or external. Shirk, however is the association of others with God (eg prophets, the sun, animals, money, power etc). Tawheed means giving to Allah S.W.T. alone, the qualities and abilities which belong to Him and Shirk means giving to others some or all of Allah’s qualities or abilities. This is summarised in the “statement of faith” of a muslim, “ Laa illaahah illallaah, Muhammadur Rasoollallaah” (There is nothing worthy of worship except Allah S.W.T., and Muhammad is the Messenger of Allah S.W.T.)

It is very IMPORTANT TO AVOID “SHIRK”, because, although Allah’s mercy is vast, shirk is the only sin He will not forgive. “ Allah does not forgive (the sin of) setting up partnes (in worship) with Him (shirk), but He forgives to whoever He wants any other sins,” (4:116) There are different types of Shirk that have come into the worship of Allah S.W.T. by muslims today.

Good-luck Charms, Horoscopes and Omens

As muslims we accept in belief, word and deed, that Allah S.W.T. alone is the only Creator of all the incidents that occur in creation, whether good or seemingly bad. Allah S.W.T. is the One who created and sustains all things. He alone gave them the powers which they possess and nothing can happen in the universe except what he allows to happen. “Allah S.W.T. created all things and He is the agent on which all things depend” (39:62) “ no calamity strikes, except by Allah’s permission” (64:11)

Everything is from Allah s.W.T. , therefore NO incident or being can be a source of good and bad fortune. He (Allah) is the only one who has control of the Heavens and Earth. Therefore believing that someone else or something else can affect the future (eg good-luck omens) or see the unseen (fortune-tellers, horoscopes) is wrong, only Allah S.W.T. can do these things. Believing others have these powers, is in reality disbelief in these unique attributes of Allah S.W.T. Disbelieving in any attribute of Allah S.W.T. is Shirk, the one sin that Allah S.W.T. will never forgive. Therefore, believing in good luck charms, like 4 leaf clover, lucky numbers, wishbones, Star signs, horoscope etc and omens of bad luck like Friday the 13th , broken mirrors etc are all examples of "Shirk" , and should be avoided.

A man was wearing an amulet (something to bring him good luck). The Prophet S.A.W. refused to take the oath of allegiance from him, saying "...he is wearing an amulet" he later clarified by saying " whoever wears an amulet (good luck charm) has committed Shirk" (Ahmed).

The wearing of Qur'aanic verses on chains or pouches, or in cars or on walls, with the intention of warding off evil or bringing good fortune, is very similar to the actions of the polytheist. The intention is the same, and is therefore Shirk. Only Allah S.W.T. has the power to ward off evil or to bring good fortune.

Fortune-Telling and Magic

As muslims we describe Allah by only the names and attributes with which He or His Prophet have described Him. For example, Allah S.W.T. has a Hand, and so have humans. But Allah S.W.T. clarified this, by saying when describing Himself, " There is nothing like Him" (42:11). Thus Allah S.W.T. has a Hand, etc, (see the Qur'aan 38:75 and 5:64) but it is nothing like our hand or anything we can imagine.

We should not give Allah S.W.T. the attributes of His creation nor should we give the creation His attributes. For example, having children is an attribute of the creation, we should not use this attribute with Allah S.W.T. (like the Christians). Allah does not have children. Likewise, only Allah S.W.T. knows all the future, there is nothing in creation that knows the future, so we should not say anything in creation has the ability of knowing the future. Giving Allah's attribute to creation, or giving the attributes of Allah S.W.T. to creation is a form of Shirk.

Many muslims believe and go to fortune-tellers. This could be actual people or could be in the form of horoscopes, or star signs. However, only Allah S.W.T. knows everything in the future. Giving the creation Allah's divine attribute of knowing the future is Shirk.

The Prophet Muhammad S.A.W. said, " Whosoever visits a fortune-teller and believes what he says, then he has disbelieved in what was revealed to Muhammad S.A.W. (the Quran)." Reported by Aboo Dawood. Allah S.W.T. says in the Qur'aan " With Him (Allah) are the keys to the unseen and none knows it except Him alone." (Soorah al-An'aam, 59)

Behind the claims of the fortune-teller and the so-called "miracles" of the magicians lies the world of Jinn. If some of the basic facts about the Jinns abilites are kept in mind, all of the supernatural and magical incident can be explained.

Saints and Graveworshipping

The concept of Tawheed includes recogintion of Allah's lordship, and the uniqueness of His atributes, but is not complete without the goal of this knowledge, which is the worship of Allah S.W.T. alone. This is shown by the fact that most Makkans at the time of the Prophet S.A.W. believed in Allah's creational powers, and His attributes, yet Allah S.W.T. called them mushriks and the Prophet S.A.W. fought them.

Allah S.W.T. said, " And if you ask them who created the heavens and the earth and who controls the sun and the moon they will say, " Allah". How then are they deluded? " (29:61)

Therefore the meaning of "Laa illaahah illallaah" is NOT " there is no creator besides Allah" , but it means " there is nothing (no object of worship or god) that is worthy of worship except Allah S.W.T."
This was the basic message sent by all the prophets. Allah S.W.T. teaches us in Soorah al-Faatihah to say, " You alone do we worship and You alone do we ask for help", this is repeated 17 times a day in the regular prayers. Any attempt to pray to or ask the help of anyone other than Allah S.W.T. , including the Prophet S.A.W. clearly goes against the teachings of Islam.

Allah S.W.T. told the Prophet to say , " I have no power to bring good or avert harm from myself, it is only as Allah S.W.T wills" (7:188)

Calling on or praying to anyone including the Prophet S.A.W., saints, holy men etc, whether alive or dead is Shirk, the worst sin in Islam. It is also wrong to call on these people as intermediaries, to make people closer to Allah S.W.T. Allah S.W.T. says " But those who take for themselves protectors besides Allah S.W.T. say: ' we only worship them in order that they may bring us closer to Allah'. Truly Allah S.W.T. will judge between them in things wherein they differ" (39:2-3)

Where is Allah?

The belief of the Prophet S.A.W., his companions (R.A.) and the early scholars of Islam was that Allah S.W.T. is above and separate from His creation. This belief is backed by numerous proofs from the Qur'aan and authentic Sunnah. For example, Allah S.W.T. is described as the "Most High". Allah S.W.T. says "The angels and the spirit go up to Him in a day whose value is fifty thousand years" (70:4). Allah refers to Prophet Isa (A.S.), " Verily, I am putting you to sleep and will take you upto me" (3:55). "Ar-Rahmaan is above His throne". (20:5)

The Prophet S.A.W. said, " If you ask Allah S.W.T. for Paradise ask for Firdaws, for verily it is the highest part above which is only the throne of Ar-Rahmaan" (Bukhari , Ahmad). The Prophet S.A.W. asked a slave-girl where Allah S.W.T. was, she replied " above the heavens", then he asked her who he was and she replied, " You are the Messenger of Allah" He (S.A.W.) then said, " Free her because she is a true believer" (Muslim, Abu Dawud). This hadeeth clearly shows that the Prophet S.A.W. equated true belief with knowledge of where Allah is.

Certain verses of the Qur'aan are often misinterpreted to justify the belief of Allah S.W.T. is everywhere. For example, when Allah says He is closer to man than his jugular vein this refers to His knowledge, which penetrates even the soul's whisperings (50:16). In Surah Zuhruf (43:84) Allah S.W.T. says "it is He who is God in Heaven and God on Earth", this refer to the fact that although other gods are worshipped on earth, it is only Allah S.W.T. who is worshipped, both in heaven and earth. In the Qur'aan, Allah S.W.T. is described as being " fi" the heaven." Fi" in Arabic can mean "in", but can also mean "upon", and this latter meaning is the correct one. The way to understand these ayahs of the Qur'aan and Islam in general is to look at how the Prophets S.A.W. and his companions (R.A.) understood and interpreted them. It is clear from these sources that they believed Allah S.W.T. is above and separate from His creation.

It is also logical to believe Allah S.W.T. is separate from His creation. If Allah is physically everywhere, does that mean Allah is in the toilet, in a cow, in an idol, in a man like Jesus? This belief leads to the polytheism of Hindus, Christians and the idolators. The belief that Allah S.W.T. is totally separate from and above His creation is one of the things that separates Islam from all these religions.

In summary we must worship Allah S.W.T. alone without Shirk. It is what separates the muslim from the non-muslim.

Semoga mendapat ilmu berguna walaupun sedikit.
wallahualam.

Rumusan: Februari 2009

Rencana pertama pada bulan ini berkisar tentang pentingnya penghayatan ilmu dalam bahasa ibunda. Bahasa ibunda lebih dekat di hati meskipun kita sudah bertahun-tahun belajar dalam bahasa asing. Biarpun berbagai alasan diberikan , sebagai contoh bahasa Inggeris lebih spesifik dan khusus dalam menerangkan suatu perkara, dan kosa katanya dikatakan lebih banyak berbanding bahasa Melayu, tetapi untuk memahamkan perkara yang spesifik dan khusus itu memerlukan pemahaman melalui bahasa ibunda sendiri. Tanpa pemahaman kita akan kekal berada dalam kegelapan dan jauh dari terangnya cahaya ilmu. Jangan dinafikan usaha2 penterjemahan ilmu, kerana orang2 Eropah yang suatu ketika dahulu lembap menyelak jendela Renaissance mereka dengan menterjemahkan karya bahasa Arab ke dalam bahasa Latin terlebih dahulu. Sedangkan untuk memahamkan isi kandungan al-Quran pun perlukan terjemahan dalam bahasa ibunda sendiri.

Penulis meneruskan catitan rencana dengan mengulas mengenai polifenol yang sebenarnya hanyalah 'ubat' kepada manusia, bukannya bahan yang memudaratkan tubuh badan. Penerokaan ilmu membawa kepada kesejahteraan hidup. Orang yang tidak mahu menyelidik, maka hiduplah berterusan dalam kesusahan yang berpunca dari kejahilan. Puisi 'tidak terbanding' pula mengajak penulis dan para pembaca sekalian bersyukur di atas nikmat yang diberikan-Nya. Penulis juga menjelaskan mengenai 'pluralisme' dan bahayanya fitnah pluralisme ini kepada masyarakat Islam khususnya di Malaysia.
Pada bulan ini juga penulis melanjutkan perbincangan mengenai plasma dan bebola plasma. Penulis sedia maklum bahawa sebahagian dari para pembaca semakin bosan dengan isi kandungan saintifik seperti ini kerana sains itu memang musuh orang-orang yang jumud dan hanya tahu bahawa agama itu hanya solat dan duduk dalam masjid sahaja. Maka terbitlah ilham untuk menulis puisi 'Sakit' sebagai mengutarakan rasa sakit penulis. Alah biasa tegal biasa. Alah sakit sedikit sekejap cuma. Penulis kembali menyambung rencana dengan usaha istiqamah walaupun dihimpit bebanan tugasan yang bertali arus, dengan mengambil iktibar dari usaha Nikola Tesla yang tidak pernah berputus asa dalam kajian dan penyelidikannya, dan juga ayat-ayat al-Quran seperti yang disisipkan bersama-sama dengan puisi berjudul ' Taman Ilmu'. Buat si penulis dan mungkin orang-orang tertentu, hancur leburkan rasa malas yang bersarang di hati, bingkaslah bangun mendengar syarahan dari Encik Tsoligkas!( pensyarah Phase Diagram)

Akhirkata, penulis ingin mengucapkan takziah kepada Saudara Farhan di atas kematian arwah bapanya dalam bulan Februari ini. Farhan sedang berada di Malaysia pada ketika ini dan sedang mengambil cuti seminggu sebelum kembali semula ke UK pada hari Sabtu ini. InsyaAllah, sama-sama kita doakan agar Saudara Farhan selamat kembali dan sama-sama kita sedekahkan al-Fatihah kepada ruh Allahyarham bapanya. Al-Fatihah...
Sekian dahulu rumusan bulan Februari. Bulan Mac telah tiba dengan rimbunan mekar bunga-bunga menghiasi hari .Selamat hari lahir bunga-bunga.

Mar 2, 2009

Siapa Jabir?

Abu Musa Jabir Ibnu Hayyan dilahirkan pada tahun 721 Masihi/ 103 Hijrah di Tus, Khurasan (Iran sekarang) dan meninggal dunia pada tahun 815 Masihi/ 200 Hijrah di Baghdad. Beliau dari suku Arab bernama Azd, dan Kufah merupakan tempat menetap beliau untuk beberapa lama sebelum berpindah ke Baghdad dan meninggal dunia di sana. Beliau juga dikenali sebagai al-Sufi kerana mengikuti salah satu perkumpulan ahli sufi pada zaman itu.

Jabir Ibnu Hayyan

Selepas kematian bapanya, Jabir dihantar ke tanah Arab di mana beliau menjadi murid kepada Harbi al-Himyari, berdasarkan kepada kenyataan Jabir dalam sebahagian dari hasil kerjanya. Beliau mempelajari al-Quran, matematik, dan ilmu sains, selain mempelajari bahasa Himyar. Jabir juga menyatakan beliau mempelajari *alkemia dari seorang rahib yang merupakan anak murid kepada Maryanus yang pernah mengajar Khalid Ibnu Yazid ( salah seorang cendekiawan Islam).

Kehidupan awal Jabir tidak diketahui dengan tepat, tetapi diketahui bahawa Jabir ialah seorang ahli kimia semasa pemerintahan Khalifah Harun Ar-Rasyid dari Kerajaan Abbasiyyah. Beliau adalah teman rapat dan belajar ilmu kimia dari salah seorang imam dari dua belas imam kepercayaan Syiah, iaitu Imam Jaafar As-Saddiq (imam keenam). Jabir menghormati dan menyanjungi hasil kerja gurunya ini dengan memanggilnya dengan gelaran ' As-Sayyidi'. Di sini telah nampak kepada kita bahawa salah satu rahsia kejayaan ilmuwan Islam ialah menghormati gurunya. (tapi zaman sekarang ni pelajar banyak main2 bila pensyarah bagi kuliah, macam contoh di universiti tempat aku belajar ni!). Jabir juga rapat dengan Barmakid, iaitu menteri2 kerajaan Abbasiyyah. Jaa'far al-Barmaki, seorang menteri, memperkenalkan Jabir kepada Khalifah Harun a-Rasyid. Semasa kemerosotan (English-misfortune) Barmakid pada 803 Masihi, Jabir tinggal di Kufah bersendirian sehingga hari kematiannya. Dicatatkan bahawa satu salinan Kitab al-Rahma ditemui di bawah bantalnya semasa kematiannya.

Erick John Holmyard, seorang sejarawan kimia dikatakan penyelidik kepada sejarah pengenalan Jabir dan beliau banyak menerangkan mengenai kefahaman tinggi dan sumbangan Jabir dalam membangunkan ilmu alkemia menjadi ilmu kimia moden berakarumbikan eksperimen. Holmyard menyedari kepentingan sumbangan Jabir menyamai apa yang disumbangkan oleh Boyle dan Lavoisier.

Ibn an-Nadim dalam bukunya Fihrist memberikan senarai hasil kerja Jabir. Beliau menjadikan dua daripada tiga katalog yang disediakan oleh Jabir sendiri untuk kajiannya. Satu daripada katalog itu menyenaraikan semua hasil kajian Jabir, dan yang satu lagi menerangkan hasil kerjanya dalam bidang alkemia. Ibn an-Nadim menyatakan beliau memilih buku-buku dari dua katalog itu hanya yang pernah dilihatnya sahaja atau yang pernah diberitahu kepadanya oleh saintis2 yang boleh dipercayai.

Terdapat banyak kitab yang dikatakan dikarang oleh Jabir. Paul Kraus memberikan maklumat terperinci mengenai hasil-hasil kerja itu yang mana berjaya ditemuinya , baik yang lama mahupun yang baru. Kemudian, Sezgin menambah lagi pada senarai Kraus beberapa naskhah baru yang baru ditemui.

Kemasyhuran Jabir banyak dikaitkan dengan sumbangannya dalam bidang kimia, namun beliau juga menulis dalam kimia perindustrian dan kejuruteraan kimia, perubatan, fizik, matematik, falsafah dan semua cabang sains yang diketahui pada masanya.

Sejarawan kimia telah mengkaji hasil-hasil kajian yang dikaitkan dengan Jabir, dan dipercayai bahawa Jabir telah menulis sebahagian besar daripadanya, sementara bakinya ditulis oleh cendekiawan2 yang lain dan dikaitkan dengannya. Keseluruhan korpus Jabir (English- Jabirian corpus)(korpus adalah himpunan buku-buku dan kertas-kertas hasil kajian yang ditulis oleh hanya seorang penulis) berjaya dihimpunkan antara abad kelapan hingga kesepuluh Masihi.

Hasil-hasil kajian yang paling penting dalam korpus tersebut adalah seperti yang dinyatakan di bawah:
1- Himpunan " Seratus Dua Belas Kitab". Terdapat kitab-kitab lama dalam himpunan ini, namun sebahagian besarnya masih belum ditemui.
2- Himpunan " Tujuh Puluh Kitab" . Sebahagian dari anak buku (English-booklet) atau artikel dari himpunan ini diterjemah ke dalam bahasa Latin dan dikenali sebagai Septuaginta. Buku asal berbahasa Arab masih belum ditemui sehinggalah pada dua dekad pertama pada abad ke dua puluh. Himpunan buku2 ini membincangkan mengenai falsafah, kimia , kedoktoran dan alam semulajadi.
3- Himpunan " Kitab Keseimbangan" (Kitab Al-Mizan-keseimbangan jisim dalam bidang kimia). Menghimpunkan 144 kertas kerja dan beberapa daripadanya kertas-kertas kajian yang telah lama.
4- Himpunan " Kitab Pembetulan". Menghimpunkan sepuluh kertas kajian di mana Jabir mengkritik dan membetulkan semula hasil-hasil kerja penulis-penulis kuno dan hasil kerja pada masa itu termasuk hasil kerja beliau sendiri. Hanya satu kertas kajian yang masih bertahan ( Musahhahat Iflatun), dan sebahagian yang lain.
5- Kitab a-Khawass al-Kabir.

Senarai ini tidak menggambarkan kesemua hasil2 kajian terpenting Jabir. Sebahagian hasil2 kajian yang lama tidak didalami dan masih dalam bentuk manuskrip; dan bahagian- bahagian utama dan beberapa tajuk2 masih belum ditemui.

Terdapat sekurang-kurangnya tujuh kertas kerja Latin yang menggunakan nama Geber (nama Latin Jabir) di mana naskhah Arabnya masih belum dikenalpasti. Ini memberi peluang kepada sejarawan alkemia dan kimia Latin mengaitkan kertas-kertas kerja ini dengan penulis-penulis Latin pseudo (penulis2 yang bukan penulis sebenar kertas kerja tersebut).

Antara karya-karya terkenal beliau yang lain termasuklah Kitab Al-Malik Ar-Rahmat, Kitab At-Tajmi, Kitab Az-Zuhra (buku berkenaan alkemia), Kitab Al-Asrar, Kitab As-Sab'in, Kitab Al-Ahjar (Buku Batu-Batuan-English-Book of Stones) dan Kitab Al-Kimya. Kitab Al-Kimya dan As-Sab'in telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin.

Penulisan beliau telah mempengaruhi perkembangan ilmu kimia dan membuka jalan kepada saintis-saintis Islam selepasnya seperti al-Kindi, al-Razi, al-Tughrai dan al-Iraqi.

Sumbangan Jabir.
Jabir mengenalpasti dengan betul bahawa unsur2 berpadu pada peringkat zarah untuk membentuk sebatian baru tanpa kehilangan struktur asalnya. Penemuan ini dilakukan lebih sepuluh abad sebelum John Dalton 'menemui' teori atomnya. Beliau juga telah membina skala yang membolehkan berat disukat sehingga serendah-rendah 1/6480 daripada satu paun jisim. Beliau juga menyedari pembakaran sebagai pelepasan tenaga terpendam dari bahan yang mudah terbakar apabila berpadu dengan oksigen pada suhu yang sesuai.

Beliau juga mencipta kertas tidak terbakar, dakwat kemilau (florescent ink- glow in the dark ink), bahan saduran nirkarat, dan bahan saduran kalis air untuk fabrik.

Jabir menekankan pendekatan sistematik dalam alkemia dan bersungguh-sungguh menukarkan alkemia dari kekarutan kepada sains. Beliau dikaitkan dengan penciptaan lebih dari dua puluh jenis radas asas dalam makmal kimia, seperti alembik (Arab-Al-anbiq), dan kaki retort, dan turut memperkenalkan proses2 seperti penyulingan dan penghabluran garam. Antara sebatian2 yang ditemui Jabir ialah asid hidroklorik, asid nitrik, dan asid sulfurik. Dengan mencampurkan dua jenis asid (hidroklorik dan nitrik) beliau mencipta aqua regia, iaitu larutan pelarut emas, yang amat penting dalam pengekstrakan emas. Selain itu, beliau turut menemui kumpulan asid organik seperti asid sitrik ( unsur masam dalam buah lemon dan buahan muda), asid asetik atau asid etanoik (dari cuka), dan asid tartarik (dari sisa pembuatan wain). Jabir turut memperkenalkan cara memisahkan sebahagian unsur-unsur kimia seperti arsenik, antimoni dan bismuth. Beliau juga orang pertama yang mengelaskan sulfur dan raksa (English-mercury) sebagai unsur dan juga orang pertama menulenkan dan memisahkan sulfur dan raksa sebagai unsur tulen. Pada pendapat beliau, setiap logam berbeza kerana kandungan sulfur dan raksanya yang berbeza.

Jabir menggunakan kepakaran kimianya dalam menambahbaikkan kebanyakan proses pengeluaran, umpamanya proses pengeluaran keluli dan logam lain, mencegah pengaratan, menyadur emas, dye dan pakaian kalis air, pengawetan kulit haiwan, dan analisis kimia mengenai pigmen. Beliau membangunkan penggunaan mangan oksida dalam industri pembuatan kaca bagi memberikan warna hijau pada kaca.

Benih-benih kepada pengelasan moden unsur-unsur kimia kepada unsur logam dan bukan logam dapat diperhatikan pada catitan beliau. Beliau mencadangkan tiga kumpulan unsur:
1) 'Spirit' - bahan yang mengewap apabila dipanaskan seperti arsenik, camphor, raksa, sulfur, sal ammoniac, dan ammonium klorida.
2) 'Logam' - emas, perak, plumbum, timah, tembaga, besi
3) 'Bahan rapuh' - bahan2 yang boleh ditukar kepada serbuk, sebagai contoh batu.

Beberapa perkataan Inggeris yang digunakan dalam kimia berasal dari perkataan Arab yang diperkenalkan oleh Jabir dalam bukunya. Sebagai contoh:

al-anbiq (English-alembic)
al-qaliy (English- alkali)
al-khul (English-alcohol)

alembic

Sekian dahulu rencana saya untuk kali ini. Semoga para pembaca mendapat ilmu berguna dari pelayaran internet anda walaupun sedikit.
Wallahualam.


*alkemia- ilmu kimia tua ,yang lebih kepada kepercayaan mistik dan karut tanpa sebarang alasan eksperimental yang boleh dijadikan sokongan, dan dipenuhi dengan unsur-unsur sihir dan falsafah kuno. Ilmu kimia tua ini merangkumi seni penukaran logam biasa kepada emas, dan pembuatan posyen dan 'cecair kekebalan' (English-elixir of immortality). Jabir menyumbangkan peranan besar dalam menukarkan ilmu ini kepada ilmu kimia moden.

Mar 1, 2009

Agama dan Sains; Dua Sisi Berbeza Pada Syiling Yang Sama

Sengaja saya letakkan rencana khas yang mempromosikan ' Pameran Kegemilangan Sains dan Teknologi dalam Tamadun Islam ' pada tahun 2007 lepas di KLCC dan Pusat Sains Negara.

Semoga para pembaca sekalian dapat manfaat dengan membaca rencana 'promo' ini. Rencana ini juga saya jadikan mukadimah untuk rencana seterusnya mengenai Jabir Ibnu Hayyan. Kepada yang 'sudah terlalu pandai' berbahasa Inggeris, anda tidak perlulah bersusah payah baca blog ini dan bersusah payah pula 'menterjemahkannya' ke dalam bahasa Inggeris. Carilah mana2 rencana lain yang lebih sesuai dengan jiwa anda yang kononnya sudah pandai berbahasa Inggeris, mentang-mentanglah anda berada di negara berbahasa Inggeris. Saya tulis rencana2 di blog ini pun khas buat pembaca2 saya di Malaysia yang nampak semakin berminat dengan rencana2 berbahasa melayu dan mahu tambahkan ilmu sains mereka, dan mereka ini tidak pula bodoh sombong untuk belajar. Kalau mereka malas nak melanggan Estidotmy, baca blog saya pun jadilah.


Agama dan Sains; Dua Sisi Berbeza Pada Syiling Yang Sama
"Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan sekian makhluk. Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku. Bacalah dan Tuhanmu yang Maha Pemurah; yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Dia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya." (Al-Alaq: 1- 5)

Dimulakan dengan wahyu pertama daripada Al-Quran itu, dunia Jahiliyyah yang menggambarkan kemunduran tamadun manusia dari segi sains, teknologi dan intelektual sekitar zaman Rasulullah SAW terus dipacu menuju ke puncak pencapaian.

Berdasarkan teori dan asas pengetahuan pelbagai bidang yang termaktub dalam al-Quran, kajian demi kajian dipelopori umat Islam mewujudkan satu tamadun gemilang dari sudut ilmu, khususnya sains dan teknologi.

Ketika al-Quran diturunkan, pelbagai fakta di dalamnya jelas masih asing di kalangan manusia ketika itu.

Tiada siapa mengetahui hakikat kehidupan seperti tertera dalam al-Quran antaranya cakerawala bergerak secara terapung (Yaasiin:40), Bumi bergerak (An-Naml:88), pokok menghasilkan bahan bakar (Yaasiin:80), atom adalah benda terkecil (Yunus:61) dan semakin tinggi semakin sukar bernafas (Al-An'aam:125)

Berbekalkan maklumat daripada kalam Allah itu, umat Islam mula meneroka ilmu sains dan kegemilangannya memuncak pada abad ketujuh apabila umat Islam menunjukkan kecenderungan dan minat mengkaji serta mempelajari pelbagai pengetahuan.

Menjelang pertengahan abad kesembilan, ilmu pengetahuan yang semakin berkembang membuktikan fakta sains dibawa al-Quran dalah benar dan ilmu dalam kitab itu mendahului zaman ia diturunkan.

Ia sekali gus membuktikan kitab itu sememangnya diturunkan Allah SWT dan menafikan dakwaan ia ciptaan manusia.

Kebenaran fakta al-Quran semakin meyakinkan dan pelbagai rahsia kitab suci itu terus digali sehingga kegemilangan sains terus disingkap dalam tamadun Islam menerusi perkembangan ilmu dan penciptaan teknologi.

Muncullah nama-nama besar ilmuwan dan saintis Islam seperti Ibnu Haitham (sains optik), Ibnu Yunus (penciptaan jam) dan Ibnu Nafis (sistem lengkap peredaran darah), Ibnu Sina (sains perubatan), al-Biruni (astronomi) dan al-Khawarizmi (matematik) dan Ibnu Rusyd (falsafah).

Malah ramai tidak mengetahui ilmuwan Islam mendahului saintis Barat dalam penemuan pelbagai teori, seperti penerokaan awal Ibnu Haitham mengenai hakikat graviti jauh lebih awal sebelum ia dijadikan teori oleh Isaac Newton.

Hal sama ditemui menerusi konsep penerbangan seperti diperjelaskan Ibnu Firnas dan kemudian diadaptasi Wibur Wright dan Orville Wright. Abbas ibn Firnas sahaja sudah meneroka kajian cakerawala kira-kira 600 tahun sebelum Leonardo da Vinci melakukannya.

Perkembangan ilmu menzahirkan pelbagai ciptaan teknologi dan inovasi. Cendekiawan Islam menghasilkan serbuk saltpetre sebagai ubat bedil (English-gunpowder), penggunaan angka sifar dalam matematik dan proses penyulingan untuk memisahkan bendasing dalam campuran cecair.

Balai cerap (English-observatory) untuk mengkaji bintang, peta, glob , kincir air dan angin, bangunan pengisar bijiran termasuk kereta perisai turut dihasilkan saintis Islam ketika itu.

Malangnya, pengembangan ilmu dan kegemilangan Tamadun Islam itu tidak dapat diteruskan , seolah-olah usaha itu seumpama api yang kehabisan minyak, semakin lama semakin malap bermula ketika berakhirnya kerajaan Abbasiyyah. Pelbagai maklumat dan penemuan penting juga dikatakan hilang ketika berlakunya Perang Salib.

Masyarakat Barat yang suatu ketika dahulu turut menggali ilmu hasil cernaan cendekiawan Islam sebaliknya mula mengambil alih peranan mengembangkan ilmu pengetahuan.

Malah , seolah-olah cuba menafikan kegemilangan cendekiawan Islam. Barat menukarkan nama saintis Muslim dengan pelbagai nama antaranya Ibnu Sina kepada Avicenna, Al-Biruni(Alberuni), Al-Battani( Albetagnius), Ibnu Haitham(Alhazen), Al-Kindi(Alkindus) dan Ibnu Rushd(Averroes). Sehingga kini, tidak dapat dinafikan kajian dan pengembangan ilmu pengetahuan tidak lagi didominasi umat Islam. Kegemilangan ilmu pada tamadun Islam kini sekadar mampu dikenang, ia sekadar mampu dibanggakan pencapainnya.

Dengan pengaruh besar dan strategi yang tidak dinafikan berkesan, manusia termasuk umat Islam kini lebih mengenali ilmuwan Barat dalam pelbagai bidang; Isaac Newton lebih dikenali daripada Ibnu Haitham dan Wright bersaudara lebih dikenali daripada Ibnu Firnas.

Bagaimanapun, kegemilangan Islam menguasai ilmu ingin terus diabadikan. Saintis Islam, Dr. Fuat Sezgin menjejak, mengumpul dan mengembalikan khazanah ilmu hasil Tamadun Islam yang 'hilang' menerusi penubuhan Institut Sejarah Sains Islam-Arab di Frankfurt di Johann Wolfgang Goethe Unievrsiti , Farnkfurt, Jerman pada 1982.

Sebahagian khazanah sains Islam yang dikumpul penyelidik itu akan dipamerkan menerusi ' Pamerann Sains Islam Mendahului Zaman' anjuran Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) mulai esok hingga 14 Januari 2007 ini.

Sebanyak 150 artifak dan hasil penemuan sains serta penerokaan umat Islam dalam bidang matematik, kesenian dan seni bina; penciptaan dan penemuan perubatan astronomi, pengembaraan dan geografi serta teknologi akan dipamerkan selama seminggu di KLCC dan dua bulan setengah di Pusat Sains Negara untuk dihayati bersama generasi hari ini.

Pameran julung kali bermatlamat mencetuskan kembali kesedaran pentingnya mengkaji dan meneroka sains dan teknoli seterusnya membangkitkan semangat generasi muda meneruskan kesinambungan ilmuwan Islam terdahulu.

Ia juga bertujuan menyedarkan semua pihak bahawa ilmu agama dan ilmu pengetahuan perlu diseimbangkan seperti diamalkan ilmuwan Islam terdahulu yang bukan sekadar mendalami agama , sains dan kesusasteraan, malah mencipta peralatan dengan fungsi melangkaui zaman.

Lebih penting, pencernaan ilmu pengetahuan akan mengembalikan kesedaran manusia kepada hakikat ciptaan alam seperti difirmankan Allah SWT : " (Iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan mengenai penciptaan langit dan bumi (seraya berkata):' Wahai Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari seksa neraka,' " (ali-Imran:191)