Nov 28, 2009

Meneliti kejadian bintang.(2)



Kelahiran dan kematian bintang
Bintang bermula di suatu kawasan yang penuh dengan awan, debu, gas dan plasma yang dikenali sebagai nebula. Kemudian kesemua bahan-bahan ini bergabung dalam proses yang telah dijelaskan secara panjang lebar dalam rencana sebelum ini. Setelah proses pembentukan dilakukan oleh-Nya, maka bintang yang baru yang dikenali dengan nama bintang bayi atau bintang muda (English-protostar) akan lahir. Bintang bayi lahir sebaik sahaja tindak balas nuklear bermula dalam teras bebola gas yang terbentuk. Bintang bayi berwarna putih dan bermagnitud mutlak 1. Suhu permukaannya ialah separuh daripada suhu permukaan matahari dan saiznya lebih kecil berbanding matahari. Ketika ini usianya ialah kira-kira 20 juta tahun.

Kira-kira umurnya mencecah 1.05 bilion tahun, bintang bayi akan berkembang kepada dua kemungkinan ciri fizikal, iaitu sama ada menjadi bintang sederhana seperti Matahari atau bintang raksasa.

Bagi bintang sederhana, ia akan bernyala dan terus bernyala untuk suatu jangka masa. Apabila ajalnya hampir tiba iaitu kira-kira 11.05 bilion tahun, bintang sederhana akan mengembang dan bertukar warna menjadi bintang raksasa yang berwarna merah dan dikenali sebagai ‘Gergasi Merah’. Jika terdapat planet-planet yang mengelilinginya, maka planet-planet ini akan disedut memasuki medan graviti bintang. Mungkin inilah nasib yang bakal dialami Bumi apabila Matahari hampir kepada ajalnya.

Kemudian, bintang raksasa ini akan meletup. Letupan ini dikenali sebagai Letupan Nebula. Dari letupan ini, tersisa teras bintang raksasa tadi yang dikenali sebagai kerdil putih iaitu bintang berwarna putih yang kecil. Dan kerdil putih ini akan terus bernyala dan menjadi sisa sejarah bintang tersebut buat selama-lamanya.

Jika bintang bayi berkembang kepada bintang gergasi, maka ia akan terus bernyala untuk berjuta-juta tahun sehingga apabila hampir kepada ajalnya, akan membentuk bintang gergasi lampau besar (bintang ini lebih besar dari Gergasi Merah), dikenali dengan nama Supergergasi Merah. Kemudian ia meletup dan letupan ini dikenali dengan nama Letupan Supernova. Selepas letupan ini berlaku, terdapat dua kemungkinan yang akan terjadi iaitu, sama ada akan tersisa daripadanya lohong hitam yang mampu menyedut apa sahaja termasuk alur cahaya, atau bintang neutron.

Berikut ialah laman interaktif untuk pemahaman tentang kejadian bintang:
http://lcogt.net/files/flash/hr-diagram/main.html

Bahagian seterusnya akan membincangkan bagaimana bintang-bintang dikelaskan.

No comments:

Post a Comment

Kini, Anon dan Anonimah pun boleh mengomen...