Nov 12, 2009

Meneliti kejadian bintang.



Dalam gambar di atas, terdapat jaluran-jaluran berkilau seperti kilat yang menyentuh dinding bebola kaca. Jaluran-jaluran cahaya ini adalah plasma atau ion gas. Bayangkan jaluran-jaluran ini merupakan lembaran-lembaran benang. Kemudian kita ambil lembaran-lembaran benang ini dan gumpalkan ia menjadi satu bebola benang. Bagaimana jika jaluran-jaluran plasma tadi digumpalkan dan dimampatkan menjadi satu bebola plasma sebagaimana benang-benang tersebut? Ini ialah hasilnya:


Hasilnya ialah sebuah bintang yang bersinar.

Bagaimana bintang terbentuk?
Di satu titik pusat tarikan graviti yang kuat, plasma-plasma ditarik ke arahnya. Titik ini menarik plasma-plasma secara memusar, atau seperti taufan puting beliung, di mana titik tersebut ialah pusat taufan itu. Semakin banyak plasma yang ditarik pada titik tunggal punca graviti ini sehingga pusat tarikan menjadi tumpat dan tebal dengan zarah-zarah plasma. Berikut adalah video tentang teori pembentukan bintang.



Dalam video tersebut digambarkan bahawa bintang-bintang lain turut terbentuk apabila bebola-bebola plasma berlanggar antara satu sama lain.

Fenomena pembentukan bintang lebih kurang sama dengan fenomena Kesan Weissenberg dalam video di bawah di mana cecair yang terkumpul pada rod kaca yang sedang berputar semakin bertambah. Semakin kuat daya putaran semakin banyak jisim cecair yang menumpu ke pusat putaran.



Akibat daya tarikan yang kuat, plasma-plasma sedia ada dimampatkan ke arah titik punca graviti. Mampatan demi mampatan menyebabkan plasma-plasma ini mengambil isipadu dengan luas permukaan paling minimum iaitu sfera bagi memanfaatkan setiap ruang kosong di antara zarah-zarah plasma. Maka sebuah sfera plasma terhasil. Mampatan yang kuat menekan teras bebola plasma, menyebabkan berlakunya tindak balas nuklear di situ. Tindak balas ini membebaskan plasma baru dan tenaga serta sinaran-sinaran yang berbahaya. Plasma baru bertindak dengan plasma-plasma sedia ada di bahagian yang lebih luar,menghasilkan tindak balas nuklear berantai. Hasilnya, tenaga serta sinaran terhasil, menjadikan bebola ini senantiasa bersinar dan mengeluarkan cahaya. Bebola ini dikenali sebagai bintang.

Bintang ialah bebola plasma gergasi yang sentiasa bersinar. Bintang terdekat dengan Bumi ialah Matahari. Terdapat berbilion-bilion bintang lain selain Matahari namun ia hanya tampak jelas pada waktu malam kerana pada waktu siang cahaya Matahari yang lebih terang akan menghalang cahaya dari bintang-bintang lain. Sebahagian besar daripada jisim bintang ialah hidrogen dan helium, yang bertindak sebagai bahan api dalam tindak balas nuklear di terasnya, dan membantu proses tindak balas berantai di permukaan luar.

Tindak balas nuklear di teras bintang berterusan menghasilkan tenaga. Oleh itu, tekanan ke atas teras juga berterusan bagi membolehkan tindak balas nuklear berlaku. Tekanan demi tekanan dan pada masa yang sama, atom hidrogen yang semakin berkurangan di teras (akibat tindak balas nuklear), membuktikan bahawa bintang juga akan mati. Apabila sebuah bintang hampir sampai ajalnya, maka hidrogen yang menyebabkan tindak balas nuklear akan habis. Tekanan ke atas teras menyebabkan tindak balas lain berlaku, di mana lahar-laharnya akan memancut keluar ke permukaan. Letupan yang kuat akan terhasil dan bintang tersebut akan musnah. Letupan ini dikenali sebagai letupan supernova. Selepas letupan supernova ini, yang tinggal adalah sama ada bintang kerdil neutron (English-neutron star) atau lohong hitam. Kedua-dua ini dikenali dengan satu nama umum iaitu sisa bintang (English-stellar remnant).

Di bawah ialah carta alir kelahiran dan kematian bintang:



[bersambung di bahagian kedua]

Sekian dahulu.

No comments:

Post a Comment

Kini, Anon dan Anonimah pun boleh mengomen...