Feb 12, 2009

Taman ilmu.

"Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman."(Ali-Imran:139)

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir".(Al-Baqarah:286)

Buat adik-adikku ( yang berjaya dan gagal, gagal sekali bukan gagal selamanya), buat sepupu-sepupuku, buat rakan-rakanku yang sedang dilanda rasa lemah semangat, dan jua diri sendiri ( yang turut rasa lemah) sesungguhnya manusia itu makhluk yang lemah.


Taman ilmu

berjalan meredah pagi
adalah berusaha tekadkan hati
menuju taman ilmu
mendengar celoteh dari guru
dengan azam mengaut
bukan sebesar tadahan tangan
bukan seluas ngangaan mulut
ketika menyuap makanan
tetapi seluas lapangnya hati
untuk menadah ilmu yang mencurah
seperti mudahnya menadah rezeki
yang jua mencurah setiap hari

bingkisan taman ilmu
tidak dapat diletakkan nilai
tidak dapat dikatakan membazir
walau berjuta ringgit berhabis
tidak dapat dikatakan sia-sia
walau nyawa dipertaruhkan untuknya
secebis kutipan taman ilmu
walaupun telah dituntut dahulu
tetapi tidak salah dikutip lagi
sekadar mengisi putaran hari
agar tidak menjadi sia-sia
oleh tabiat berfoya-foya

bangkitlah
kibarkan panji negara
kobarkan semangat membara
di taman ilmu itu.

No comments:

Post a Comment

Kini, Anon dan Anonimah pun boleh mengomen...