Feb 6, 2009

Pluralisme.

Sebelum rencana dimulakan, terlebih dahulu kita hayati maksud surah al-Kaafirun dan surah al-Ikhlas di bawah.

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai orang-orang kafir! . Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu bukan penyembah apa yang aku sembah. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah. Dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah kepada apa yang aku sembah. Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku".
(al-Kaafirun:1-6)

Katakanlah (wahai Muhammad): " Dialah Allah Yang Maha Esa. Allah Tempat meminta segala sesuatu. (Allah) tidak beranak dan tidak pula diperanakkan. Dan tidak ada sesuatu pun yang setara dengan-Nya". (al-Ikhlas: 1-4)


Dua surah di atas merupakan surah penegasan mengenai ciri-ciri ketuhanan dalam Islam. Sifat-sifat Tuhan dalam Islam tidak sekali-kali sama dengan sifat-sifat tuhan seperti dalam mana-mana kepercayaan dan agama di dunia ini. Tuhan dalam Islam hanyalah Allah Yang Maha Esa dan tidak ada satu pun yang sekutu dan setara dengan-Nya . (rujuk catitan mengenai Sifat Allah). Dalam kebanyakan agama, tuhan digambarkan sebagai lebih dari satu, atau sebagai perwakilan kepada tuhan-tuhan yang lain. Sebagai contoh, dalam agama Yahudi, tuhan 'Yahweh' dikatakan mempunyai anak iaitu Uzair. Manakala dalam agama Kristian, tuhan digambarkan memiliki tiga sifat atau tiga tuhan lain dalam satu , iaitu konsep triniti. (doktrin tri-tunggal). Tuhan-tuhan itu ialah tuhan roh, tuhan anak dan tuhan bapa. Manakala dalam agama Hindu pula, penganutnya percaya kepada tiga jenis dewa utama, iaitu Brahma, Vishnu dan Siva. Sesat, lagi menyesatkan!

Sebelum itu , saya akan beritahu terlebih dahulu apakah makna 'pluralisme'.

Pluralisme- menyamakan agama lain dengan agama Islam.

Baru-baru ini timbul satu isu pluralisme di mana segolongan orang-orang dari gereja mahu menggunakan perkataan 'Allah' dalam terjemahan Bible bahasa melayu mereka.

Alasan mereka, tidak ada lagi perkataan melayu yang boleh menggambarkan maksud perkataan inggeris 'god'. Seolah-olah masih tidak lengkap kosa kata bahasa melayu, sehinggakan tiada perkataan yang sesuai untuk memberi maksud kepada perkataan 'god'.

'God', dalam bahasa melayu, maknanya 'tuhan'. Faham?

tuhan = god

Perkataan 'Allah' hanya layak digunakan untuk memanggil nama Tuhan yang diimani orang Islam. Agama lain tidak boleh sekali-kali menggunakan perkataan tersebut untuk menggambarkan tuhan mereka. Tidak boleh sekali-kali. Memang terdapat sesetengah agama di dunia percaya kepada satu tuhan, namun mereka tetap tidak boleh menggunakan perkataan 'Allah' bagi nama tuhan dalam agama mereka. Jika mereka mahu 'berTuhankan' Allah, mereka mesti memeluk agama Islam. Ini kerana agama lain tidak boleh sekali-kali sama dengan agama Islam.

"Bagiku agamaku dan bagimu agamamu" (al-Kaafirun:6)

Perbuatan menyamakan 'tuhan bapa' dalam agama Kristian dengan Allah Yang Maha Suci Tiada Sekutu Bagi-Nya, adalah perbuatan biadap dan golongan ini harus diperangi habis-habisan. Tiada kompromi lagi kerana mereka mempermainkan agama Islam yang suci.

Mereka juga cuba menyamakan Jesus Kristus dengan Nabi Isa A.S. Mari sini hamba beritahu lagi, Nabi Isa A.S. tidak pernah membawa ajaran Kristian pun sepanjang hidupnya. Baginda hanya membawa ajaran suci menyembah Allah Yang Maha Esa. Pengasas agama kamu bukan Nabi Isa, tapi Jesus Kristus! Faham? Jangan cuba menyamakan apa-apapun dari agama kamu dengan agama kami. Dan jangan sekali-kali cuba menyamakan kitab Bible kamu dengan Injil, kitab yang kami orang-orang Islam imani . Bible bible lah, Injil tetap kitab yang suci.Bible kitab yang terpesong , penuh dengan surat-surat entah apa-apa yang ditulis oleh lima orang 'ulama' yang entah datang dari bumi mana. Bagaimana mungkin surat-surat kepada Maharaja Rom itu boleh dijadikan panduan hidup?

Pada pandangan saya , motif golongan ini sebenarnya tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk menarik orang Melayu masuk ke dalam agama mereka. Itu sahaja. Mereka mahu orang Melayu memahami isi kandungan Bible yang berbelit-belit itu , sebab itu mereka begitu tekun sekali menterjemahkannya. Kemudian setelah difahami, barulah dihayati, dan diminati. Akhirnya masuk ke dalam perangkap, peluk agama Kristian. Nauzubillahiminzalik!


Sekian, semoga mendapat pengajaran.

( untuk penerangan lebih terperinci, sila baca di laman web ini )

No comments:

Post a Comment

Kini, Anon dan Anonimah pun boleh mengomen...