Jan 28, 2009

Letupan (Bahagian 2)

Seperti yang telah dijanjikan saya akan terangkan serba-sedikit mengenai letupan fizikal.

Contoh letupan fizikal yang paling mudah ialah belon yang ditiup angin kemudian dilepaskan. Letupan jenis ini dikenali sebagai letupan mekanikal. Selain angin, spring juga digunakan dalam letupan mekanikal, di mana tenaga keupayaan spring yang disimpan dalam spring termampat dilepaskan bagi menghasilkan daya yang besar pada masa yang singkat. Terdapat alatan yang mengaplikasikan letupan mekanikal iaitu pistol paku (English-nail gun), dan senjata ‘flintlock gun’. Letupan mekanikal juga banyak diaplikasikan dalam barangan permainan kanak-kanak, umpamanya kereta mainan berspring. Cuba bayangkan sekiranya letupan kimia digunakan dalam alat permainan kanak-kanak. Sudah tentu tiada lagi kanak-kanak di muka bumi ini.


Inilah spring...


...dan ini pula kereta mainan.

Contoh letupan mekanikal yang lain ialah letupan yang berlaku pada sekumpulan tumbuhan yang memencarkan biji benihnya, umpamanya pokok leletup dan pokok bunga keembung. Pengembangan dan pengecutan jasad oleh haba seperti cecair dan gas ( selagi tidak melibatkan tindak balas kimia) juga boleh menghasilkan letupan mekanikal. Contohnya seperti letupan gunung berapi, dan letupan pada wayar elektrik apabila gas yang terperangkap di dalamnya dipanaskan secara mendadak oleh arus litar pintas.


Pokok bunga keembung memencarkan biji benihnya melalui mekanisme letupan

Letupan elektrik merupakan letupan fizikal, selagi tidak melibatkan sebarang tindak balas kimia. Contohnya ialah wayar elektrik yang meletup apabila berlaku litar pintas. (letupan ini mengaplikasikan letupan mekanikal dan letupan elektrik). Ini berlaku disebabkan gas yang terperangkap dalam wayar dipanaskan oleh lengkungan elektrik (lengkungan elektrik ( English-electrical arc) berlaku akibat pergerakan cas yang bergeser dengan molekul udara semasa melakukan rentasan antara wayar-wayar dalam litar pintas. Contoh paling mudah ialah kilat) , seterusnya menghasilkan tekanan tinggi yang membawa kepada berlakunya letupan. Namun, letupan elektrik tetap boleh berlaku, walaupun tiada gas yang terperangkap. Apabila lengkungan elektrik terlalu besar, ia mampu membakar atau meleburkan wayar elektrik, seterusnya membolehkan letupan berlaku.


Lengkungan elektrik

Letupan magnetik juga merupakan letupan fizikal. Letupan ini berlaku juga pada wayar elektrik dan di permukaan matahari. Letupan magnetik berlaku apabila medan-medan magnetik di sekitar Matahari diubah akibat dari pengeluaran gas-gas plasma dan zarah-zarah bercas hasil tindak balas nuklear di terasnya. Pengeluaran gas-gas plasma ini menghasilkan medan-medan magnetik yang baru, dengan memotong medan-medan magnetik sedia ada. Medan-medan yang baru ini bersentuhan dengan medan-medan yang ada, lalu terjadilah penggabungan , penceraian dan penyambungan semula medan-medan ( English- magnetic reconnection). (bayangkan dengan mendekatkan dua magnet bar, sudah tentu bentuk medan magnet akan berubah akibat pertembungan dua medan dari punca yang berlainan). Medan-medan yang menghala keluar dari Matahari akan menghasilkan ’solar flare’( tolong carikan istilah bahasa melayunya). Dari ’solar flare’ inilah maka terjadinya aurora seperti yang telah saya jelaskan sebelum ini. (rujuk artikel aurora)


1


2

Penerangan: dalam (1), ditunjukkan gegelung plasma yang bersinar mengilaukan struktur medan magnet di sekitar tompok suria. (lihat 2)Sentiasa dalam pergerakan( mengikut pergerakan matahari), garisan-garisan medan ini memotong , menyentuh dan menyongsangkan arahnya antara satu sama lain. Garisan medan yang mengunjur keluar hasil dari aktiviti ini akan dilalui oleh gas-gas plasma, yang menyebabkan ia turut terkeluar dari matahari sebagai 'solar flare'.

Sekian untuk catitan kali ini , saya akan sambung pada catitan akan datang pula mengenai letupan kimia dengan lebih terperinci.

No comments:

Post a Comment

Kini, Anon dan Anonimah pun boleh mengomen...