Jan 27, 2009

Letupan.( bahagian 1)

Teknologi berasaskan letupan merupakan teknologi yang paling penting dalam bidang pertahanan dan ketenteraan sesebuah negara atau tamadun, selain dari teknologi yang dikenali sebagai baji (senjata tajam seperti pedang, tombak, panah, lembing) dan teknologi impak ( manjanik atau dalam bahasa Arab-al-manjaniq ). Dari teori letupan, terhasilnya pelbagai jenis peluru, pistol, senapang, mesingan (English-machine gun), meriam, dan segala macam senjata yang memusnahkan. Penciptaan senjata-senjata ini kebanyakannya bukanlah dimanfaatkan untuk kebaikan umpamanya dibawa pergi berburu atau latihan menembak, tapi digunakan oleh orang-orang yang bukan orang untuk membunuh orang-orang lain yang tidak berdosa. Contoh paling nyata ialah peristiwa yang telah dan sedang berlaku di Palestin (Gaza) sekarang ini. Peristiwa sadis di Mumbai pada penghujung tahun lepas juga tidak terkecuali. Senjata api menjadi alat samseng dan pengganas bermaharajalela.

Tujuan saya menulis catitan ini bukanlah kerana ingin menggalakkan para pembaca sekalian berperang dan menggalakkan pembaca supaya menggalakkan orang lain berperang, tetapi sekadar ingin berkongsi ilmu sahaja. Dengan mengetahuinya, mungkin kita dapat mengeluarkan senjata sendiri UNTUK MEMPERTAHANKAN DIRI dan tidak perlu lagi bergantung pada bekalan senjata dari luar sahaja. Dengan memahami bagaimana letupan kimia berlaku, mungkin juga kita dapat mencipta teknologi yang dapat menangkisnya atau merencatkannya, yang mungkin lebih berkesan berbanding apa yang telah dicipta pada masa ini.

Letupan wujud dalam dua bentuk, iaitu letupan kimia dan letupan fizikal. Dalam kimia, letupan ditakrifkan sebagai tindak balas kimia dengan kadar tindak balas yang sangat tinggi. Graf hasil tindak balas melawan masa menunjukkan graf hampir-hampir mendekati garis lurus menegak. Dalam fizik, letupan yang berlaku mempunyai jumlah momentum akhir yang sama dengan sifar.

Contoh letupan kimia sangat banyak. Contoh yang paling mudah ialah peluru, bom dan grenad. Pendek kata kebanyakan senjata api dan senjata pemusnah besar-besaran (English- mass-destructive weapon) mengaplikasikan letupan kimia. Dalam teknologi pelancaran roket, letupan kimia diaplikasikan dalam pembakaran hidrogen dan oksigen bagi menghasilkan daya tujah ke atas .

sebuah roket terlancar

Letupan kimia bukan setakat digunakan dalam bidang persenjataan sahaja, malah turut diaplikasikan dalam bidang kehidupan yang lain. Umpamanya dalam enjin dalaman empat lejang ( English- four strokes internal engine) atau dikenali juga sebagai enjin kitaran Otto ( English- Otto cycles engine). Letupan berlaku semasa lejang letupan, iaitu di mana campuran bahan api (English-fuel) dan udara dibakar oleh bunga-bunga api yang terhasil pada palam pencucuh. Letupan ini penting bagi menghasilkan kesan pergerakan berterusan dalam enjin tersebut, iaitu pergerakan tanpa henti selepas enjin dihidupkan.





Letupan kimia diaplikasikan juga dalam lombong kauri dan dalam bidang pembinaan bagi meletupkan struktur-struktur yang tegar dan sukar dimusnahkan dengan menggunakan tenaga jentera dan manusia. Di sini bahan letupan yang dikenali sebagai TNT (trinitrotoluena atau English-trinitrotoluene) digunakan. Buat pengetahuan anda , bahan letupan ini dicipta oleh seorang ahli kimia Sweden bernama Alfred Nobel, iaitu pengasas kepada Anugerah Nobel.

TNT atau trinitrotoluena

Encik Alfred Nobel

Letupan nuklear juga merupakan letupan kimia. Ini kerana tindak balas kimia berlaku semasa penghasilan tenaga nuklear (buktinya, terdapat dua unsur yang bertindak balas, iaitu zarah subatom, dan zarah bahan radioaktif, dan atom baru terhasil dari tindak balas itu). Atom logam radioaktif dihentam oleh zarah-zarah tertentu untuk menghasilkan perlakuran dan penceraian yang akan membebaskan tenaga yang sangat besar.

tindak balas berantai perlakuran nuklear

Sekian dahulu untuk nukilan kali ini. Saya akan sambung pula mengenai letupan fizikal pada nukilan yang akan datang.

Semoga mendapat ilmu berguna dari pelayaran internet anda walaupun sedikit.

No comments:

Post a Comment

Kini, Anon dan Anonimah pun boleh mengomen...