Jan 13, 2009

Aurora.

Seperti yang telah saya janjikan saya akan kupas sedikit sebanyak mengenai aurora. Harap para pembaca mendapat maklumat berguna, lebih2 lagi buat kita semua yang sememangnya malas melayari Wikipedia.

Perkataan ‘aurora’ berasal dari nama salah satu dewa mengikut kepercayaan Rom iaitu ‘dewa fajar’. Aurora berlaku di kawasan berhampiran dengan kutub utara dan selatan. Di hemisfera utara, aurora dikenali dengan nama Aurora Borealis (Boreal-utara dalam Greek) dan di hemisfera selatan dikenali sebagai Aurora Australis (Australis-selatan dalam Greek). Dalam sains, fenomena aurora merujuk kepada garisan-garisan cahaya berwarna yang cantik, yang terbentuk di kaki langit di kawasan tundra. Kejadian ini berlaku akibat dari tindak balas antara gas-gas plasma yang terlepas dari permukaan Matahari dengan medan magnet Bumi.

Bumi yang kita diami ini sebenarnya merupakan sebatang magnet bar yang besar, dan memiliki kutub-kutub magnetiknya sendiri, dan medan-medan magnetik yang keluar dari Kutub Utara magnetik menuju ke Kutub Selatan magnetik( rujuk gambarajah di bawah). Dari manakah medan magnetik ini terhasil? Ia terhasil daripada aliran arus elektrik dalam teras luar Bumi yang terdiri daripada logam cair. Semakin jauh dari permukaan Bumi, semakin lemah medan-medan magnet ini. Dan medan magnet Bumi yang paling kuat adalah di kedua-dua kutub magnetiknya. Buat pengetahuan anda, Kutub Selatan magnetik terletak berhampiran dengan Kutub Utara geografi, dan Kutub Utara magnetik terletak berhampiran dengan Kutub Selatan geografi. (rujuk gambar yang sama). Oleh itu, jika sebatang magnet bar digantung, kutub selatannya akan menghala berhampiran dengan kutub selatan Bumi kerana ditarik oleh kutub Utara magnetik.




Selain itu, paksi magnetik Bumi tidak sama dengan paksi geografi Bumi. Kedua-dua paksi ini mencapah 11.5 darjah antara satu sama lain.(rujuk gambar di bawah) Paksi geografi Bumi adalah garis yang menghubungkan kedua-dua pusat kutub geografi dan melalui pusat Bumi, manakala paksi magnetik Bumi adalah garis yang menghubungkan kedua-dua pusat kutub magnetik dan melalui pusat Bumi. Apakah yang membezakan antara kutub magnetik dan kutub geografi? Kutub geografi adalah kutub yang menentukan arah bermula dan berakhirnya latitud dan longitud, dan menandakan paksi putaran Bumi, manakala kutub magnetik Bumi adalah kutub di mana arah jarum kompas menghala.



Di Matahari, tindak balas nuklear di terasnya menghasilkan letupan di permukaan yang dikenali sebagai pencaran jisim suria ( English-coronal mass ejection) sehinggakan gas-gas boleh menjulang naik beratus-ratus bahkan berjuta-juta kilometer dari permukaannya. Sebahagian daripada gas-gas ini (juga dikenali sebagai angin suria) terlepas dari permukaan Matahari akibat dari tenaga letupan tersebut, lalu keluar meninggalkan Matahari ke angkasa lepas. Gas-gas yang terlepas ini (terdiri daripada radiasi dan zarah-zarah bercas) ditarik oleh medan magnetik Bumi apabila mendekati Bumi.

Ketika terjadinya aurora, medan magnetik Bumi dipesongkan oleh medan magnetik Matahari (rujuk gambar di bawah), lalu ‘dimampatkan’ (juga dikenali sebagai ‘kesan busur’ (English- bow shock)) pada bahagian yang menghadap Matahari, sementara pada bahagian lawannya medan ini diunjurkan menjauhi Matahari. Oleh itu, medan magnetik Bumi dan Matahari dihubungkan antara satu sama lain dengan garisan-garisan medan.
Akibat pertemuan garisan medan magnetik Bumi dan Matahari, zarah-zarah pada angin suria akan bergerak di sepanjang garis medan tersebut. Sebahagian dari zarah-zarah tersebut dipesongkan ke sekeliling Bumi, manakala sebahagian yang lain akan berhubung dengan garisan-garisan medan magnetik, menghasilkan arus zarah bercas dalam medan magnetik yang melalui kedua-dua kutub. Disebabkan itulah kedua-dua aurora berlaku pada masa serentak.



Apabila zarah-zarah bercas memotong medan-medan magnetik, ia menjana arus elektrik. Apabila zarah-zarah ini bergerak turun ke dalam lapisan atmosfera mengikut garis medan, ia mengumpul lebih banyak tenaga. Semasa melalui lapisan ionosfera, arus ini melanggar ion-ion oksigen dan nitrogen. Kesan perlanggaran ini menyebabkan pemindahan tenaga berlaku dari zarah bercas kepada ion-ion tersebut. Penyerapan tenaga ini merangsang elektron dalam ion oksigen dan nitrogen bergerak merentas petala, iaitu dari petala bertenaga rendah menuju ke petala bertenaga tinggi. Apabila elektron-elektron ini kembali ke petala asal, ia akan memancarkan semula tenaga dalam bentuk cahaya. Cahaya inilah yang kita lihat sebagai aurora.





Semoga mendapat ilmu berguna dari pelayaran internet anda.


kita singkap tabir ilmu-Nya seluas mungkin

No comments:

Post a Comment

Kini, Anon dan Anonimah pun boleh mengomen...