Jan 2, 2011

Antara pandangan Dr Asri dan pandangan Astora.

Penulis pernah membaca tulisan-tulisan Astora jabat di utusan Malaysia, dan penulis fikir penulis faham akan apa yang cuba diutarakannya, lebih-lebih lagi selepas menonton video perdebatan.

Link bahagian pertama:
http://www.youtube.com/watch?v=XBqJUmshsaM

Link bahagian lain boleh dicari di Youtube.com. Jika link di atas telah mati, taip sahaja ‘dr asri debat astora’ di Youtube.com.

Astora meraikan perbezaan pendapat, demikian juga Dr Asri. Namun kaedah Astora dalam meraikan perbezaan pendapat berbeza dari Dr Asri.

Astora mengumpulkan pelbagai pandangan yang berbeza-beza tentang suatu isu, iaitu dari sudut pro dan kontra. Kemudian beliau akan mengemukakan kedua-dua pandangan dari sudut pro dan kontra ini ke dalam artikel-artikel yang ditulisnya di akhbar utusan Malaysia dan majalah al-islam, tanpa menyatakan yang mana satukah antara pro dan kontra ini yang lebih kuat hujahnya, dan menyerahkan sepenuhnya penilaian dilakukan sendiri oleh pembaca dengan beranggapan seolah-olah kononnya pembaca semuanya sudah matang dengan kaedah pemikiran Islam.

Sedangkan Dr Asri, beliau juga mengumpulkan pandangan-pandangan tentang suatu isu dari sudut pro dan kontra, namun beliau berusaha membuktikan bahawa salah satu dari PRO dan KONTRA itu mempunyai himpunan hujah dan pandangan yang LEBIH KUAT, agar tanggungjawab penerimaan dan penilaian terhadapnya TIDAK DISERAHKAN BULAT-BULAT KEPADA ORANG AWAM (PEMBACA) yang rata-rata ilmunya bukanlah berada di tahap yang tinggi.

Apa yang dilakukan oleh Dr Asri ini ialah bagi mengelakkan berlakunya fitnah dan pertelagahan dalam masyarakat apabila tanggungjawab menilai pandangan-pandangan tentang suatu isu diserahkan bulat-bulat kepada masyarakat yang rata-rata tidak tahu bagaimana mengikut susur galur kaedah pemikiran Islam yang digunakan oleh para ulama’.

Penulis memahami visi Astora, iaitu ingin melihat masyarakat melihat suatu isu dalam agama dari sudut pandang yang pelbagai. Apakah motif di sebaliknya?

Astora mungkin terlalu ghairah ingin melihat masyarakat agar berfikir dari pelbagai sudut tentang suatu isu dalam agama kerana mungkin beliau telah melihat berlakunya perbezaan pendapat dalam masyarakat luar negara di mana beliau menuntut ilmu dahulu,lalu beliau mahu agar masyarakat turut mempunyai pemikiran seperti beliau, akan tetapi kaedah yang digunakan beliau agak tergesa-gesa dan tidak memikirkan kesannya. Beliau mungkin juga berniat baik di mana mahu masyarakat dibiasakan dengan pendapat para ulama’ yang berbagai-bagai.

Atau mungkin juga, Astora tidak menginginkan sepertimana yang diutarakan di atas. Astora mungkin telah menerima tekanan dari pemerintah ketika menulis artikelnya agar dengan itu, artikelnya mampu memenuhi kehendak pemerintah tersebut yang mungkin mempunyai motif politik. Ini cuma anggapan penulis.

Namun kadangkala penulis berfikir, mengapa pihak pemerintah beriya-iya memilih Astora yang entah dari mana belajar agamanya, untuk mengisi ruangan kolum Utusan dan Majalah Al-Islam sedangkan terdapat ramai lagi ulama’-ulama’ bertauliah seperti Dr. Asri dan lain-lain yang mampu menulis dengan baik dan jelas tentang agama? Fikir-fikirkanlah.

Kesimpulannya, Astora mahu melihat orang ramai berfikiran terbuka dan mampu berfikir tentang suatu isu dari pelbagai sudut dan ia mungkin datang dari niat baik beliau atau sebaliknya seperti yg telah dinyatakan, namun Dr Asri melihat dengan lebih mendalam akan kesannya terhadap perpaduan umat Islam sendiri dan kesannya terhadap kefahaman umat Islam terhadap agama Islam.

Penulis menghasilkan entri ini bagi menjelaskan keadaan dari pandangan penulis, bukanlah berniat melaga-lagakan sesiapa. Penulis bersetuju dengan saranan agar Astora berhenti daripada menulis mengenai agama selagi mana tulisan tersebut boleh membawa fitnah.

“…al Imam al Bukhari meriwayatkan daripada Abdullah ibn mas’ud melarang kita memperkatakan sesuatu benda yang mengelirukan orang awam. Dan ini saya fikir, saya, saudara Astora, tuan-tuan, juga yang lain, kita bila nak jelaskan, biar jelas.”- Dr Asri ketika membalas hujah Astora.

3 comments:

  1. Lecturer sy slalu pesan. "dont confuse others" ... Hehe

    ReplyDelete
  2. Lecturer sy slalu pesan. "dont confuse others" ... Hehe

    ReplyDelete
  3. Thanks a lot for sharing this with all of us you really
    realize what you're speaking approximately! Bookmarked.

    Please also consult with my web site =). We will have a hyperlink exchange arrangement between
    us

    my homepage ... running fred ()

    ReplyDelete

Kini, Anon dan Anonimah pun boleh mengomen...