Oct 25, 2009

Aplikasi luas permukaan dalam kehidupan.

**Oleh sebab sudah agak lama blog ini tidak dikemaskini, maka saya tulis dahulu rencana perbincangan ini sementara menyiapkan rencana seterusnya.

Dalam alam ini terdapat pelbagai aplikasi luas permukaan. Apakah yang dimaksudkan dengan aplikasi luas permukaan? Aplikasi luas permukaan ialah satu kaedah penggunaan luas permukaan oleh sama ada teknologi, atau benda hidup, dengan cara menambah atau mengurangkannya bertujuan meningkatkan kebolehupayaannya dalam menjalankan tugas. Contoh-contoh teknologi yang memanfaatkan penggunaan luas permukaan ialah seperti yang saya senaraikan di bawah.

Gula dan garam-terdapat gula dan garam jenis kasar, dan terdapat pula gula dan garam jenis halus. Halus dan kasarnya gula dan garam ini bergantung kepada tahap kehancurannya. Semakin hancur gula atau garam itu, maka semakin haluslah ia, dan semakin bertambah luas permukaannya yang bersentuhan dengan bahan pelarut seperti air. Maka garam atau gula jenis halus lebih cepat melarut berbanding dari jenis kasar.

Tuala-fabrik tuala yang berbulu menambahkan luas permukaan seratnya, dan membolehkan ia menyerap lebih banyak air berbanding kain yang tidak berbulu. Bulu tersebut menambahkan luas permukaan tuala yang boleh menyerap air.

Salur pada penyedut hampagas- Pada salur penyedut hampagas, terdapat sirip-sirip kecil berbentuk bulatan di sepanjangnya. Sirip-sirip ini bertujuan menambahkan luas permukaan bahagian luar salur, agar apabila salur ini dibengkokkan, ia tidak terlipat lalu menghalang proses penyedutan habuk dan seterusnya merosakkan alat penyedut hampagas. Sama seperti anda membengkokkan spring. Spring tidak mudah terlipat apabila dibengkokkan, berbanding dawai besi biasa. Ini kerana luas permukaan spring yang menerima daya adalah lebih besar dan daya yang dikenakan tidak tertumpu pada mana-mana titik pada bahagian badan spring, sebagaimana yang berlaku kepada dawai.

Sirip pada enjin pembakaran dalaman- Di sini, sirip dipasang pada bahagian luar enjin pembakaran dalaman. Tujuannya ialah untuk membebaskan haba dengan kadar yang lebih cepat berbanding cara biasa. Dengan menambah sirip, luas permukaan bahagian luar enjin yang bersentuhan dengan udara luar bertambah, seterusnya haba dapat dipindah keluar ke persekitaran melalui konduksi dari pelbagai arah enjin.

Salah satu hidupan yang mengaplikasikan luas permukaan ialah CICAK RUMAH.

Di bawah tapak kaki cicak, terdapat berjuta-juta bulu-bulu mikroskopik. Ini adalah rahsia mengapa cicak mampu melekap pada dinding kaca yang licin . Apabila cicak memanjat dinding kaca yang licin, bahagian hujung bulu-bulu mikro ini mengembang dan menekup pada satah kaca. Hasilnya, bahagian bawah kaki cicak (atau bahagian bawah bulu mikro) menjadi separa hampagas dan tekanan atmosfera yang lebih tinggi menekan dan melekapkan kaki cicak pada dinding. Oleh kerana bulu-bulu tadi wujud dalam kuantiti yang banyak, maka luas permukaan tapak kaki cicak yang bersentuhan dengan dinding menjadi besar, dan seterusnya melekapkan tubuh cicak dengan kuat pada dinding kaca yang licin.

Prinsip luas permukaan seperti tapak kaki cicak ini dimanfaatkan oleh syarikat-syarikat selipar untuk mencipta selipar yang lebih cengkam. Selipar banyak digunakan dalam kawasan basah seperti tandas dan bilik air. Oleh itu, bagi mengelakkan pemakai daripada tergelincir ketika memakai selipar, maka luas permukaan selipar diluaskan dengan membungakan tapaknya, DAN bunga-bunga ini diperbuat daripada bahan kenyal seperti getah atau polimer. Tujuan bahan kenyal digunakan ialah supaya bunga-bunga ini dapat mengembang dengan mudah sebagaimana hujung bulu mikroskopik pada tapak kaki cicak dan seterusnya menseparavakumkan bahagian bawah tapak selipar supaya tekanan atmosfera dapat membantu proses cengkaman.

Selain itu, luas permukaan pada kaki cicak basilisk membolehkannya menghasilkan lompang yang besar pada permukaan air dan dari lompang yang besar itu, daya tujah ke hadapan yang cukup untuk menolak tubuhnya dapat dihasilkan. Bentuk kaki dengan luas permukaan yang besar juga memberikan manfaat kepada itik dan swan dalam membantunya berenang.

Pada dinding dalam usus terdapat unjuran-unjuran kecil yang dikenali sebagai vilus. Vilus berperanan menambah luas permukaan pada bahagian dalam usus, seterusnya meningkatkan kebolehannya menyerap makanan terproses dan air.

Manfaat luas permukaan bukan sahaja dapat dilihat dengan menambahkannya malah mengurangkannya juga. Untuk menghasilkan termometer dengan kepekaan tinggi, maka luas permukaan bahagian dalamnya perlu dikecilkan. Dengan mengecilkannya, tindakan kapilari yang berpunca dari daya lekatan antara cecair termometer dan dinding kaca termometer dapat ditumpukan hanya kepada kuantiti cecair termometer yang lebih kecil. Dengan penumpuan ini, maka perubahan kecil pada paras cecair termometer dapat dikesan dengan mudah, seterusnya meningkatkan keupayaan termometer.

Sekian dahulu untuk kali ini. Semoga mendapat ilmu berguna walaupun sedikit.

No comments:

Post a Comment

Kini, Anon dan Anonimah pun boleh mengomen...