Jul 3, 2009

Pepauh.

Pepauh-

Dalam botani, drup atau pepauh ialah kumpulan buah yang memiliki isi luaran yang tebal (eksokarp (kulit) dan mesokarp (isi)) yang melitupi kulit keras (endocarp) yang memegang biji benih. Buahan jenis ini bertumbuh dari satu karpel, dan kebanyakkannya dari bungaan yang memiliki ovari yang kuat. Ciri-ciri pengenalan pepauh ialah biji benih ‘batu’ dihasilkan daripada dinding ovary bunga.



Contoh tumbuhan berbunga yang menghasilkan buah jenis pepauh ialah kopi, jujub, mangga, zaitun, kebanyakan palma ( kurma, kelapa dan sawit), pistachio, dan semua ahli dalam genus Prunus, termasuk badam (di mana mesokarpnya agak liat dan keras), apricot, ceri, damson, nektarina, peach dan pelam.


Peach


Mangga

Dengan isinya yang mengkal (English-fleshy) dan manis, pepauh menarik perhatian haiwan sebagai makanan, dan pembiakannya dibantu dengan penyebaran biji benih yang dilakukan oleh haiwan-haiwan tersebut. Endokarp atau biji benih tadi biasanya akan ditelan, dan melepasi sistem pencernaan dan kembali ke tanah melalui najis tanpa ia terhancur. Kadangkala ia dijatuhkan setelah isinya dimakan.

‘Corking’ ialah kecelaruan gizi (English- nutritional disorder) yang biasa berlaku setelah memakan buahan pepauh disebabkan kekurangan boron dan / atau kalsium.

Kebanyakan pepauh mengandungi bahan kimia yang dikenali sebagai sorbitol.

No comments:

Post a Comment

Kini, Anon dan Anonimah pun boleh mengomen...