Feb 3, 2010

Kesan langsung dan tidak langsung.

Semua tindakan yang diambil oleh individu adalah untuk mendatangkan kesan.

Kesan terbahagi kepada dua, iaitu kesan langsung dan kesan tidak langsung. Kesan langsung bersifat disengajakan atau dalam lingkungan kawalan pelaku, sementara kesan tidak langsung bersifat sebaliknya atau berada di luar kawalan pelaku.

Kesan langsung ialah tujuan sebenar suatu tindakan diambil. Sementara kesan tidak langsung pula adalah tujuan sampingan, atau mungkin tidak dimahukan langsung.

Pelaku boleh merancang yang mana satukah kesan langsung dan tidak langsung daripada tindakannya. Pelaku juga boleh memanipulasikannya agar ia saling nampak bertukar antara satu sama lain. Disebabkan itu, kadangkala suatu kesan tidak langsung itu nampak seperti kesan langsung, dan begitu juga sebaliknya.

Pesakit dan ubat
Seorang pesakit memakan ubat berharap agar penyakitnya sembuh. Pesakit berpendapat bahawa kesan langsung memakan ubat ialah sembuhnya penyakit yang dialaminya. Kesan sampingan ubat tersebut ialah dia mungkin akan mengantuk dan pening kepala.

Namun seorang pesakit boleh menentukan yang mana satu kesan sampingan dan yang mana satu kesan langsung, iaitu dengan menggunakan kesan sampingan ubat tersebut sebagai kesan langsung bertujuan membunuh diri. Dia akan mengaburi pekedai farmasi dengan membeli ubat tersebut di farmasi-farmasi berlainan agar pekedai farmasi tidak nampak kesan langsung yang dicari oleh individu tersebut.

Budaya pertandasan
Masyarakat bukan Islam seperti orang putih beristinjak menggunakan tisu. Mereka menggunakan tisu dengan satu tujuan yang sama atau mereka mahukan kesan langsung yang sama; iaitu penurutan budaya pertandasan mereka. Selain itu mereka juga menggunakan tisu kerana ia lebih mudah. Kesan sampingan dari itu ialah tandas mereka sentiasa kering dan seterusnya, bersih. Ini kerana tandas yang kering tidak ada agen pembawa kotoran yang bernama AIR.

Kebersihan tandas di negara orang putih hanyalah kesan sampingan dari budaya mereka yang menggunakan tisu. Ia tidak ada kena-mengena dengan sikap mereka yang menjaga kebersihan. Jika mereka benar-benar menjaga kebersihan, bagaimana mereka boleh meninggalkan tandas yang telah digunakan dalam keadaan kotor meskipun lantainya kering?

Pemerintah
Pemerintah atau ahli politik adalah pihak yang paling banyak memanipulasikan konsep ini. Mereka menggunakan media sebagai kuda tunggangan untuk mengalihkan perhatian rakyat dari isu-isu yang lebih penting. Maka dengan itu, mereka akan menonjolkan berita-berita yang tidak penting seperti berita gosip artis dan sebagainya.

Kesan langsungnya ialah rakyat akan terdedah dengan berita dan dengan itu tidak berasa dihalang dari mengetahui perkembangan semasa. Kesan tidak langsung pula ialah rakyat tidak akan menumpukan kepada isu utama dan dengan itu kerajaan akan bebas daripada mendengar sebarang komen dan bantahan kerana rakyat menjadi tidak peduli. Kesan tidak langsung inilah sebenarnya merupakan kesan utama yang ingin dihasilkan oleh pemerintah, di mana ia akan disalah pandang oleh rakyat sebagai kesan tidak langsung.

Sejarah
Pernyataan bahawa Islam dibawa ke Asia Tenggara oleh para pedagang Arab sudah biasa kedengaran dan sudah muak dibaca. Bukan setakat pedagang dari Arab, malah dari India dan China. Namun adakah penyebaran Islam di Asia Tenggara itu tujuan utama pedagang tersebut? Kalau sudah namanya pedagang, maka sudah tentu berdagang tujuan utamanya. Lainlah jika namanya ulama, maka sudah tentu berdakwah tujuan utamanya. Oleh itu, ayat yang menerangkan fakta tersebut perlu dibetulkan. Jika menggunakan konsep kesan langsung dan tidak langsung, maka penyebaran Islam ke Asia Tenggara adalah kesan tidak langsung kedatangan pedagang Arab, sementara kesan langsungnya ialah mereka datang kerana hendak berniaga.

Sekian menerangkan konsep.

No comments:

Post a Comment

Kini, Anon dan Anonimah pun boleh mengomen...