Nov 4, 2008

Bahan tambah makanan.

Bagi orang Islam, satu perkara yang tidak dapat dielakkan ketika membeli makanan di kedai2 makanan di negara yang majoriti penduduknya bukan Islam ialah melihat pada ramuan makanan yang ingin dibeli bagi memastikan sama ada makanan itu halal ataupun sebaliknya. Kadang2 ramuan-ramuan yang terlibat mudah untuk dikesan halal haramnya. Namun sesetengah ramuan sukar untuk dikesan halal haramnya kerana ditulis dalam bentuk kod industri. Sebagai contoh, E211, E311 dan sebagainya. Jadi kebanyakan umat Islam yang ragu2 akan terus memilih untuk tidak membeli barangan tersebut. Islam bukanlah agama yang sukar. Apalah gunanya menuntut ilmu jika ilmu tersebut tidak digunakan untuk memudahkan kehidupan.

“Orang yang menuntut ilmu tetapi tidak diamalkan umpama pohon yang tidak berbuah”

Di sini saya senaraikan beberapa jenis bahan tambah makanan yang kerap kali dijumpai dalam produk2 terkenal seperti Cadbury dan Coca-Cola.

E150d-sejenis caramel yang dihasilkan daripada pembakaran gula bersama garam ammonia dan sulfite. Terdapat berbagai jenis caramel( bahan pewarna yg dihasilkan daripada pembakaran gula biasa (sukrosa) pada suhu tinggi bersama asid atau alkali), warna caramel berubah-ubah mengikut jenis asid dan alkali yang digunakan. Biasanya E150d ditambahkan ke dalam air minuman berkarbonat seperti Coca Cola untuk memberi warna perang kehitaman.

E442 dan E476- sejenis emulsifier( bahan untuk menyebatikan campuran minyak dan air dalam produk makanan seperti coklat dan aiskrim).E442 dan E476 dibuat daripada protein soya( lecitin soya).Biasanya bahan ini digunakan sebagai emulsifier dalam produk coklat seperti Cadbury.Untuk makluman pembaca, kebanyakan produk Cadbury menggunakan emulsifier ini.

E211- nama kimia bagi bahan ini ialah natrium benzoat ( sodium benzoate ).Bahan ini digunakan sebagai bahan pengawet dalam minuman berkarbonat seperti Sprite. Ia juga bertindak sebagai pengawet dalam sos dan jem.

Terdapat berbagai-bagai lagi bahan tambah makanan yang digunakan dalam industri pembuatan makanan. Untuk maklumat yang lebih lanjut layari saja laman web laman web di bawah. Pembaca sekalian bolehlah mencari maklumat mengenai bahan2 ini dan mengetahui cara pembuatan dan sumbernya.-

http://en.wikipedia.org/wiki/E_number

http://www.morechemistry.com/food-additives/e150d.html

http://www.laleva.cc/food/enumbers/E141-E160.html

http://www.food-info.net/uk/e/e150.htm

Hidup tidak sukar. Cuma kejahilan yang menyukarkannya.

No comments:

Post a Comment

Kini, Anon dan Anonimah pun boleh mengomen...