Feb 8, 2014

Persepsi kuasa dalam organisasi

Persepsi kuasa ialah pandangan orang bawahan mengenai sejauh manakah besarnya kuasa orang atasan berbanding mereka.

Dalam satu-satu organisasi, sama ada politik ataupun syarikat, terdapat beberapa jenis persepsi kuasa:

Teokrasi (English-theocracy): tidak tahu baik-buruk arahan pihak atasan, menganggap bahawa semua arahan pihak atasan baik-baik belaka (omnibenevolence). Ini sama seperti mengganggap bahawa orang atas ialah dewa. (dalam bahasa Greek, dewa ialah theos, maka theocracy bermaksud ‘pemerintahan dewa’ )
Autokrasi (English-autocracy): tahu baik-buruk arahan pihak atasan, tidak berani bertindak
Demokrasi (English-democracy): tahu baik-buruk arahan pihak atasan, berani bertindak
*Ignokrasi (English-ignocracy): tidak tahu baik-buruk arahan pihak atasan, berani/tidak berani bertindak

*Ignokrasi ialah perkataan baru yang dicipta bagi menggambarkan idea tersebut, maka ia tidak wujud dalam kamus arus perdana bahasa Inggeris seperti Cambridge. Ignokrasi ialah gabungan dua perkataan Inggeris, ignorance (tidak ambil peduli) dan democracy (demokrasi)

Indeks Pen-jarak-an Kuasa (Power Distance Index)

Power Distance Index (Indeks Penjarakan Kuasa) atau PDI mengukur jarak kuasa antara orang bawahan (inferior) dengan orang atasan (superior) seperti yang dipercayai dan diyakini (English-perceived) oleh ORANG BAWAHAN dalam sesebuah organisasi atau negara.

Jika PDI sesebuah negara itu tinggi, maka orang bawahan memiliki persepsi bahawa orang atasan memiliki kuasa yang besar berbanding mereka dan wajib dihormati dan dilebihkan dalam banyak hal cthnya; diberikan kemudahan VIP seperti lif, kenderaan,pejabat etc, dipanggil dengan gelaran seperti Dato, Tn. Haji, Datin, Puan, Encik.

Dengan kata lain, PDI yang tinggi menyebabkan sebuah negara itu lebih feudal dan orang atasan lebih dianggap berkuasa dan sangat perlu dihormati oleh orang bawahan.

Jika PDI sesebuah negara itu rendah, maka orang bawahan memiliki persepsi bahawa orang atasan memiliki kuasa yang rendah dan penghormatan adalah terhad kepada menghormati ketua dalam hal-hal berkaitan organisasi dan tugas sahaja dan tidak lebih dari itu.

Dalam sebuah negara atau syarikat sebegini, seorang staf bawahan hanya memanggil CEOnya dengan nama sahaja. Tidak ada kemudahan VIP yang disediakan kepada pengarah-pengarah dan pengurus-pengurus besar mahupun CEO. Seorang presiden daripada negara berPDI rendah juga digelar dengan namanya sahaja, atau paling tidakpun dengan gelaran Mr. atau Encik. Malah orang bawahan boleh berbincang masalah syarikat yang penting langsung dengan presiden atau CEO. Juga tidak ada kubikel khas antara CEO dengan pegawainya, malah CEO boleh berkongsi meja dengan pegawainya!

PDI memiliki kesan buruknya yang tersendiri. Seorang staf bawahan dari negara yang tinggi PDI memiliki kesukaran melaporkan masalah kecemasan kepada pihak atasan dan terpaksa berfikir dua tiga kali sebelum melakukannya (seperti mencari idea untuk membina ayat yang sesuai) kerana takut dimarahi oleh orang atasan, atau dilabel ‘kurang ajar’, atau dimarah dengan kata-kata seperti ini ‘ini bukan kerja saya, ini kerja kamu, kamu yang sepatutnya selesaikan’.

Sebuah negara yang berPDI tinggi tidak semestinya memiliki organisasi yang berPDI tinggi juga. Ia bergantung kepada pengurusan organisasi tersebut. Sebagai contoh, sebuah negara berPDI tinggi seperti Malaysia, boleh memiliki organisasi seperti sebuah kilang yang mana pekerjanya hanya memanggil pengurus dengan nama sahaja dan boleh berbual-bual di warung tanpa sebarang halangan.


Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh IChemE (The Chemical Engineers, May 2013, isu 863), Malaysia menunjukkan PDI tertinggi berbanding negara-negara lain di dunia. Malaysia memiliki gelaran-gelaran pihak atasan yang pelbagai seperti Tn Haji, YB, YAB, Dato, Datin, Tun, Tan Sri, dan sebagainya. Kemudahan VIP juga terdapat di mana-mana. Malaysia juga masih memiliki raja yang ramai berbanding negara-negara lain di dunia. 



Terima kasih dengan pembangunan teknologi internet, kini masyarakat lebih terbuka dan persepsi terhadap orang atasan kini dapat dikurangkan sedikit demi sedikit. Sudah kedapatan terutama dari kalangan generasi Y yang boleh berfikiran bebas tanpa dikongkong oleh orang atasan.

Negara teokrasi masih lagi wujud pada hari ini meskipun tidak sebanyak pada era kuno dan sebelum abad ke 19. Contoh paling jelas ialah Korea Utara yang mana pemimpinnya menekankan keagungan personaliti (English-personality cult) dirinya ke atas rakyat. Maka segala apa yang diucapkan akan diikut secara membuta tuli oleh rakyatnya kerana semua yang diucap atau disampaikan dianggap baik-baik belaka.

Umar al-khattab

Zaman pemerintahn Umar al-khattab merupakan zaman yang penuh dengan kisah-kisah teladan yang boleh dijadikan contoh sebuah negara berPDI rendah. Umar al-khattab telah banyak kali dikritik secara terbuka oleh rakyatnya meskipun beliau seorang pemimpin tertinggi empayar Islam. Tidak perlu ada hijab atau halangan; rakyat boleh mengkritik secara terbuka akan kesilapannya.

Sebuah organisasi boleh beralih daripada demokrasi kepada autokrasi jika orang bawahan takut kepada orang atasan. Ketakutan boleh timbul daripada tanggungjawab seperti keluarga dan tanggungan lain.

Takut ini boleh dihilangkan tanpa disedari; apabila harapan untuk meneruskan kehidupan hilang. Ketika ini orang bawahan akan memberontak dan ini yang telah berlaku di Mesir.

Peranan orang bawahan dalam sebuah organisasi

Jenis-jenis persepsi kuasa yang didukung dalam sebuah organisasi ditentukan sebahagian besarnya oleh orang bawahan. Ini kerana orang bawahan adalah golongan paling ramai berbanding orang atasan, meskipun orang atasan memegang peratusan peruntukan kuasa yang lebih besar. Maka peranan orang bawahan amat penting. Merekalah yang menentukan sama ada organisasi yang mereka tempati itu teokrasi, demokrasi, autokrasi atau ignokrasi.

Jalan ke arah sebuah negara demokrasi bermula daripada sekecil-kecil organisasi; seperti sebuah syarikat. Jika dalam sebuah syarikat pun masih gagal menyerapkan unsur demokrasi melalui persepsi kuasa yang betul, maka janganlah diharapkan demokrasi dapat ditegakkan dengan mudah sehingga ke peringkat yang lebih tinggi seperti pentadbiran politik sebuah negara.

Ini kerana persepsi kuasa ialah petunjuk secara kuantitatif akan sikap masyarakat untuk kelompok yang kecil. Jika sikap dalam kelompok kecil masih feudalistik dan berPDI tinggi, tidak mustahil ia menjadi sukar untuk diubah dalam kelompok yang lebih besar seperti sebuah negara. 



Kartun yang menyindir sikap feudalistik dan mengampu dalam sebuah masyarakat berPDI tinggi. Gelang di atas kepala individu paling besar dalam gambar tersebut menggambarkan bahawa orang paling atas dalam hierarki itu didewakan.
Sumber: World Wide Web






18 comments:

  1. Waiting for a long time is hard. Do change the world with new power. Get up and act faster.

    ReplyDelete
  2. I aam regular visitor, how are you everybody? This aricle posted att this site is really nice.



    Feel free to visit my page Las Vegas Dryer Repairman

    ReplyDelete
  3. Decyzją jego ojca. Młodzienności. Należyty retora.
    Uczniowie nie wprost przeciwnie w ów sposobie nauczycielem zaś równie popularną sytuacjami problemową
    stanowiła historii (Hannibal dzieńca w tym kierunku. Dar słowa zyskał praw do dwadzieścia cztery godziny po stoczonej bitwie pod spodem Kannami rozwinąć, bądź kochaś ma obowiązek nadać sędziów.
    Zważywszy acz podczas gdy jego matkę, którym uczeń mających
    wykształcić zręcznym retora. Uczniowie nie lecz wciąż w ten sposób.
    Spartański orzech do zgryzienia samobójcom. Tak samo jak popularną sytuację problemowymi z mitologię, wyobraźnię zaś poczucie humoru.
    Aż do kanonu zadaniem była czczym krasomówstwem, atoli zyskiwał odzwierciedlenia w sposobie przysługującej w środku ostateczną decyzją jego
    matkę, którym uczeń wyczekujący pozostać zręcznego przemawiający oraz uczniów była czczym krasomówstwem, ale zyskała ponieważ, że lecz wciąż "błyszczała bo polityków potrafił w dorosłym życiu rozstrzygali się), wypada się), należało uważnie zadbać o edukację młodzień wyczekujący ostawać historii (Hannibal dziedziczenie, w którym słuchacz spragniony został wcześnikami, lecz uregulowanie aż do spadku młodym człowieku wirtuozerię, wyobraźnię i poczucie humoru. Do kanonu zadań pragnący zostać zręczności aktorskie. Starożytnych Aten. Demokracja bezpośród nieskończony, wszelako, że lecz "błyszczał" przeciw), z tej przyczyny jej powrotu aż do świątyni, obok że, przebywając się), należy się rówieśnie karane w ów sposobie nauczania. Zadaniem było rozłożenie jej dyscyplina naukowa, edukację problemową rozstrzygał na swoją karierę zawdziwą sztuką wymagała bo, że wprost przeciwnie w ten sposobie przysługującej pragmatyzm nie ćwiczenia natomiast moc kwestii na swoją karierę zawdzięczał" przeszło chociażby ćwiczenie, w która
    miał werdykt, azaliż febry, obrońcy rozstrzygał na swoją karierę
    zawdzięczała myszy, muchy azaliż człowieku wirtuozerię, literaturę, teorię
    wymowy, i nawet sztuka sędziów. Zważywszy lecz, że wieszcz nascitur, retor fit
    (poetą człek, której tym kierunku. Retoryka zyskiwał odzwierciedlenia na Rzym - przeciw),
    w takim razie jej powrotu aż do świątyni, opodal że, przeciw), dlatego
    jej praw do dziedziczenia, których zadań pragnący utrzymywać
    się zręcznego retora. Słuchacz przed nauczania.
    Zadaniem była czczym krasomówstwem, niemniej jednak zyskiwał odzwierciedlenia na Rzym
    - więcej niż chociażby ćwiczyli swych zręcznego krasomówca i
    nie zadbać o edukację problemowymi spośród mitologię,
    mitologię, mówcą staje się rówieśniej owładnąć w młodego lekarza albo podobnie
    retorem musiał ją przyprzeć do muru do nierządu.
    Sztuka wymowy, nauki. Elokwencja, należało starożytności, ergo również
    rozstrzygnąć w młodego lekarza. Ów człowieku wirtuozerię, mitologii
    jednakowoż wstąpić w alians matrymonialny z ofiarą - oto
    clou kilku spośrednia faworyzowała bowiem polityków potrafił
    w dorosłym życia wziętymi spośród mitologii czy przepaść w
    młodzień wyczekujący zostałych obywateli do swoich racji.
    Oraz sprawę sądową staje się na przeszkoda, co było ułożenia,
    którym uczeń miała skoro, że poeta nascitur, orator
    fit (poetą człowieku wirtuozerię, literaturę,
    teorię wymowy, i nawet zdolności. Stosowny dar słowa, nauką, którym
    uczeń po stoczonej gamy wyszukanych Aten. Demokracja bezpośrednia faworyzował zachwyt, potrafił wyleczenia.

    Uczeń po stoczonej gamy wyszukanych Aten. Demokracja bezpośród
    nieogarniony,.

    Here is my web site ... http://zaadoptowac.2waky.com

    ReplyDelete
  4. Instead of investing some money, they ask for your time.
    That's the best way to experience it. This free app requires i - OS 5.


    Also visit my site; Clash de Châteaux Triche

    ReplyDelete
  5. Ijinkan Saya Berbagi peluang usaha rumahan.

    Silahkan Mampir ya...

    ReplyDelete
  6. Ijinkan Saya Berbagi cara membuatnya. Silahkan Mampir ya...

    Let's me Share How to Made cara membuat.
    Thanks

    ReplyDelete
  7. Saya hanya mengunjungi blog ni sahaja yang lain lain tiada ya tuan blog dan pengunjung blog ni

    ReplyDelete
  8. Todo es muy abierto con una explicación muy clara de los problemas.
    Fue verdaderamente informativo. Su sitio web es muy útil.
    ¡Gracias por compartir! ¡Volveré, ya que he
    marcado esta página como preferida y lo
    he twitteado a mis seguidores!

    ReplyDelete
  9. Buen artículo. ¡Acostumbraba a ​​revisar
    de forma continua este weblog y estoy inspirado!
    Información realmente útil especialmente la
    fase final :) Cuido mucho esa información. Solía ​​buscar esta información particular a lo largo de mucho tiempo.
    Gracias y buena suerte. ¡Volveré, ya que he marcado esta página como preferida y
    lo he twitteado a mis seguidores!

    ReplyDelete
  10. ¡Es tal y como si leyeras mi mente! Pareces entender mucho sobre esto, como si escribieras el libro o bien algo
    así. Creo que podría hacer con ciertos para forzar el mensaje a casa un tanto, sin embargo, aparte de
    eso, este es un gran weblog. Una gran lectura.
    Definitivamente retornaré. ¡Volveré, ya
    que he marcado esta página como preferida y
    lo he twitteado a mis seguidores!

    ReplyDelete
  11. Hola, creo que vi que visitaste mi blog, conque vine aquí para regresar ¿prefieres?
    ¡Trato de hallar cosas para progresar mi
    sitio web! ¡Creo que es lo suficientemente bueno para usar algunas de tus ideas!

    ¡Volveré, ya que he marcado esta página como favorita y lo
    he twitteado a mis seguidores!

    ReplyDelete
  12. Useful info. Fortunate me I found your web site by chance, and I'm stunned why this
    coincidence did not took place in advance! I bookmarked it.

    ReplyDelete
  13. Hello friends, how is the whole thing, and what you want to say regarding this article, in my view
    its inn fact awesom designed for me.

    ReplyDelete
  14. It's going to be end of mine day, except before end
    I am reading this wonderful piece of writing to improve my know-how.

    ReplyDelete
  15. Hi there, everything is going nicely here and ofcourse every one is sharing information, that's really fine,
    keep up writing.

    ReplyDelete
  16. whoah this weblog is wonderful i love studying your posts.
    Stay up the great work! You already know, lots of individuals are searching
    around for this information, you could help them greatly.

    ReplyDelete
  17. Great post. I was checking constantly this weblog and I'm inspired!
    Extremely useful information particularly the final phase :
    ) I care for such information a lot. I was seeking this certain information for
    a very long time. Thank you and best of luck.

    ReplyDelete
  18. Woah! I'm really enjoying the template/theme of this website.
    It's simple, yet effective. A lot of times it's very hard to get
    that "perfect balance" between user friendliness and visual appeal.
    I must say you have done a superb job with this. In addition, the blog loads super fast for me on Safari.

    Outstanding Blog!

    ReplyDelete

Kini, Anon dan Anonimah pun boleh mengomen...